Vaihto-opiskelijasta verkkokauppiaaksi

Ville Majanen
Ville Majanen kannustaa suomalaisopiskelijoita perehtymään Aasian kauppaan ja kulttuuriin.

Ville Majanen myi 11 vuotta sitten Hongkongista ostamiaan nettikameroita verkossa. Nyt hän johtaa siellä verkkokauppaa suomalaisille.

Ville Majanen raivaa tietänsä sateisessa Tsim Sha Tsuissa, Hongkongin keskustassa. Aluetta pidetään shoppailijan ja kulinaristin paratiisina, joka illan hämärtyessä täyttyy ihmismassoista ja syttyy värivaloista. Majanen on tulossa kirjanpitäjänsä luota ja on silminnähden tyytyväinen.

−Viime vuoden liikevaihto ylitti yli viisi miljoonaa euroa, verkkokauppa e-villen perustaja Majanen paljastaa.

− Ostin aikoinaan ensimmäiset nettikamerat Hongkongin elektroniikkamarkkinoilta kahdeksalla eurolla ja myin ne huuto.netissä 24 eurolla, hän muistelee alkuaikojaan.

Verkkokauppa kannattaakin aivan erityisesti, sillä se kasvaa nopealla tahdilla. Viime vuonna se kasvoi Suomessa Paytrailin keräämien tietojen mukaan 40 prosenttia ja maailmanlaajuisesti eMarketerin mukaan melkein neljänneksellä myynnin ollessa lähes 2 000 miljardia dollaria. Samaan aikaan koko vähittäiskaupan myynti oli noin 22 000 miljardia dollaria.

Huikeita mahdollisuuksia Aasiassa

Keravalainen Ville Majanen on osoittanut kauppiasainesta pienestä pitäen. Pikkupoikana hän keräsi isoveljensä kanssa golfpalloja Tuusulan kentän vesiesteistä, putsasi ne ja myi takaisin pelaajille.

− Teimme myös tukkumyyntiä mainostamalla paikallislehdessä pestyjä ja hyväkuntoisia palloja hintaan sata kappaletta kolme sataa markkaa, Majanen muistelee naureskellen.

Vuonna 2006 Majanen opiskeli Mikkelin ammattikorkeakoulussa kansainvälistä kauppaa. Vaihto-opiskelijaksi lähtö oli hänelle itsestäänselvyys, mutta hän ei uskonut löytävänsä itseään Aasiasta. Alkuun hän oli hakeutumassa tuttuun ja turvalliseen Saksaan, mutta vaihtokoordinaattorin innostamana päätyikin Hongkongiin.

Hongkong on seitsemän miljoonan asukkaan suurkaupunki ja Kiinan erityishallintoalue. Majasen olikin tarkoitus kouluttautua Kiina-asiantuntijaksi ja palata muutaman vuoden jälkeen Suomeen, mutta toisin siis kävi.

Majanen kannustaa suomalaisopiskelijoita hakeutumaan vaihtoon ja harjoitteluun ulkomaille ja tutustumaan erityisesti Aasiaan.

− Aasia on kulttuurisesti mielenkiintoinen ja täällä riittää bisnesmahdollisuuksia.

Esimerkiksi e-villelle voi hakea työharjoitteluun.

− Meillä pääsee tutustumaan sekä verkkokauppabisnekseen että Kiinan markkinoihin aitiopaikalta. Ja turvallisesti puoliksi suomalaisessa tiimissä.

Kiinalaistuotteet suomalaisessa syynissä

Alkuun Ville Majanen piti tuotevarastoa kotonaan Hongkongissa, mutta asunnon täyttyessä tavaroista vuokrasi toimitilat. Sitten hän alkoi hankkia tuotteita yhä enemmän Manner-Kiinan puolelta Shenzhenistä, jolloin toimipisteen perustaminen myös sinne tuli ajankohtaiseksi.

Shenzhen on Kiinan valmistusteollisuuden keskus ja valtaosa verkkokaupan tuotteista valmistetaan siellä.

− Kun toimimme tuotteita valmistavien tehtaiden liepeillä, meidän on helpompi löytää valikoimaamme tuoreimpia uutuuksia ja vaihtoehtoisia tuotemerkkejä, Majanen perustelee.

− Tuotepäälliköillämme on hyvät tehdaskontaktit ja he etsivät jatkuvasti uusia tuotteita muun muassa messuilta.

Monia suomalaiskuluttajia kiinalaisten tuotteiden laatu kuitenkin edelleen epäilyttää. Tähän haasteeseen Majanen vastaa panostamalla tuotetestaukseen.

− Toiminta-ajatuksemme on nimenomaan se, että suomalaisten ei tarvitse ostaa sikaa säkissä tilatessaan kiinalaisia elektroniikkatuotteita. Testaamme jokaisen verkkokauppaan lisätyn tuotteen ominaisuudet ja laadun, ennen kuin hyväksymme sen valikoimaamme, Majanen korostaa.

Reilussa kymmenessä vuodessa e-ville on kasvanut kotikutoisesta putiikista kasvuvetoiseksi liiketoiminnaksi, joka työllistää noin 30 henkilöä.

− Tällä hetkellä meillä on yli 250 000 suomalaista asiakasta ja meiltä lähtee Suomeen noin 20 000 tuotetta kuukaudessa.

Bloggaajat testaavat ja suosittavat

”Lisähuomiona, että tätä pussukkaa voi käyttää vaikka retkityynynä ja riippumaton ollessa valmiusasennossa siitä tulee näppärä tasku esimerkiksi kännykälle, mutta itse säilytin siinä lähinnä bisseä”, bloggaa kiteeläinen Eräsmies.

Hän testaa ja arvostelee e-villen hyttysverkollista riippumattoa. Tuote saa hänen vahvan suosituksensa.

Eräsmies.fi on yksi e-villen tuotetestaajista ja bloggaajista. Majanen on hoksannut, että verkkokaupassa sosiaalisella myynnillä ja sisältömarkkinoinnilla voi vaikuttaa asiakkaan valintoihin ja päätöksentekoon. Asiakkaiden arvostelut ovat tärkeä osa sitä.

− Ja niin se vain on, että suomalainen luottaa toiseen suomalaiseen, Majanen toteaa.

− Vaikka kaikki osaavat englantia, suomenkieliset tuote-esittelyt ja asiakaspalvelu ovat meidän toiminnassa ykkösjuttu.

Kun monissa yrityksissä myyjien työ on vasta siirtymässä sosiaaliseen mediaan, e-villellä se on ollut sitä alusta lähtien. Tuotepäälliköt ja markkinointitiimi somettavat päivätyökseen ja tuottavat sisältöjä päivittämällä tuotteisiin liittyviä tietoja, vinkkejä, ohjeita, kuvia ja videoita sosiaalisen median eri kanaviin.

E-villellä on esimerkiksi Facebookissa lähes 40 000 fanittajaa ja saman verran seuraajia. Tiimi reagoi aikajanalle ja pikaviestimeen jätettyihin kysymyksiin tyypillisesti muutamassa minuutissa. Facebook on luokitellut palvelun tason sanalla ”very responsive”.

Kiinalaiset verkko-ostajien ykkösiä

Siinä missä suomalaisten verkko-ostaminen yleistyy tasaiseen tahtiin, kiinalaiset ovat suorastaan hullaantuneet verkko-ostoksiin.

Kiinan suurimmalla verkkokaupalla Taobaolla on 400 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja kaupasta löytyy yli 800 miljoonaa tuotetta. Verkko-ostajista 70 prosenttia on 20-30-vuotiaita nuoria, jotka älypuhelimillaan vierailevat sivuilla keskimäärin seitsemän kertaa päivässä.

Kiina haukkaakin melkein puolet koko maailman verkkokauppakakusta. Black Friday ja Cyber Monday ovat kovia juttuja Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta kiinalaiset ryntäävät verkkokauppoihin marraskuun 11. päivä. Silloin on verkkokauppa Alibaban luoma Singles’ Day, joka on maailman suurin verkkomyyntipäivä. Sen bruttomyynti oli viime vuonna 17 miljardia dollaria, kun taas Black Fridayn myynti oli kolmisen miljardia.

Kirjoittajan nimi: 
Tanja Harjuniemi
Kuva: Stoorisoppi
Topic: 
Myynti