Myyntityössä tarvitaan ripaus uteliaisuutta

Laajat yhteistyöverkostot auttavat Pia Ryöppyä myyntityöhön liittyvissä kysymyksissä.

”Mielenkiintoinen päivä myynnin ja markkinoinnin parissa. Mahtavaa saada uusia ideoita myymiseen ja verkostoitua hyvässä seurassa”, hehkutti myyntipäällikkö Pia Ryöppy LinkedIn-päivityksessään tammikuun lopulla.

Hän oli osallistunut Sales Boat -iltapäiväseminaariin, jossa MMA oli yhtenä järjestäjänä. Juuri mahdollisuus verkostoitumiseen on hänelle tärkein syy kuulua liittoon.

− MMA:n jäseniä on helppo lähestyä tilaisuuksissa. Meillä on tietynlainen samanhenkisyys taustalla, Pia sanoo.

Yhteistyöverkostoista on myös konkreettista hyötyä. Jos Pia esimerkiksi tarvitsee vieraalta paikkakunnalta kokouspaikkaa tai ravintolaa asiakastapaamiselle, hän saa rehellisiä suosituksia MMA:n muilta jäseniltä.

− He kertovat, minne veisivät asiakkaansa ja mitä paikkoja välttäisivät. Samoin, kun kaipaan ”sisäpiirin tietoa” yrityksestä tai tuotteesta, katson henkilökunnan listan läpi. Jos löydän verkostoihini kuuluvia tuttuja, laitan kyselyni ensin heille.

Pialla on ollut aikaa kerryttää verkostojaan, sillä hän liittyi MMA:n jäseneksi kymmenisen vuotta sitten. Pia on myös toiminut pitkään sihteerinä omassa paikallisyhdistyksessään Hämeenlinnassa. MMA:n valtuustossa on menossa toinen kausi.

Asiakkaan innostus tarttuu

Pia työskenteli pitkään hotellinjohtajana ja hoiti sivutyönään myyntiä. Sitten heräsi ajatus, että myyntiä voisi tehdä kokopäiväisesti.

Hän siirtyi Hattulaan kokoushotelli Petäys Resortin myyntipäälliköksi kesällä 2017.

− Myynti on ala, jossa haluan kasvaa ja kehittyä loppuikäni. Pääsen tekemään työtä, josta nautin. Olen työorientoitunut, joten työssä pitää viihtyä.

Pia myy kokouspaketteja yrityksille ja järjestöille. Petäyksessä järjestetään paljon henkilöstön virkistyspäiviä, organisaatioiden kesäpäiviä ja johtoryhmien palavereja.

Eniten kiehtoo mahdollisuus auttaa asiakkaita ja täyttää heidän toiveitaan.

− Saatan soittaa asiakkaalle kylmäsoiton ja lähteä kartoittamaan, millaisia tilaisuuksia heidän yrityksessään on tulossa. Jos saan asiakkaan innostumaan, innostun itsekin.

Ulkomaalaiset matkanjärjestäjät ovat toinen tärkeä asiakasryhmä. Kun matkanjärjestäjiä tulee tutustumaan Petäykseen, Pia vie heitä kierrokselle lähiympäristöön.

− Tutustumiskäynnit ovat helmiä. Pääsen esittelemään meidän aluettamme laajemmin. Myyntiä tehdään erimaalaisten kanssa eri kärjellä.

Kaikkea muuta kuin tehdastyötä

Myyntityö sopii Pian mukaan asiakaspalveluhenkiselle ja sosiaaliselle ihmiselle. Pieni uteliaisuus on hyväksi: myyntityössä pääsee pitkälle, kun on kiinnostunut asiakkaasta.

− Työtä täytyy olla valmis tekemään eri tyyleillä. Vaikka pohjalla on aina tietty myyntiprosessi, tämä ei ole tehdastyötä. Tilanteet ihmisten kanssa muuttuvat nopeasti. Kahta samanlaista päivää tai asiakasta ei ole.

Pia on huomannut, että ala muuttuu koko ajan. Sen vuoksi omaa osaamistaan täytyy kehittää. Hän arvostaa MMA:n koulutustarjontaa, joka auttaa pitämään tietotaitoa yllä.

Erityisen iloinen Pia on siitä, että MMA järjestää osan koulutuksista webinaareina. Niihin voi osallistua omalta paikkakunnalta käsin, eikä aina tarvitse matkustaa Helsinkiin.

MMA:n jäsenyyttä Pia Ryöppy suosittelee kaikille myynnin tai markkinoinnin parissa työskenteleville. Etenkin alalle juuri tulleet hyötyisivät hänen mukaansa liiton palveluista.

− Verkostoituminen ja koulutukset ovat kullanarvoisia työelämään tuleville nuorille ja alanvaihtajille, Pia uskoo.

Kirjoittajan nimi: 
Noora Hellman
Kuva: Mika Pakarinen