Markkinointi ja viestintä veivät mennessään

Matkailualan ja kaupallisen alan opintojen jälkeen Anni Suvisuo huomasi, että hänen vahvuutensa liittyvät viestintään.

Olen vastannut vuoden alusta lähtien ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry:ssä, jossa on opiskelijakuntien kautta 170 000 jäsentä. Työhöni kuuluu myös markkinointipuolta.

Tarjoamme opiskelijakorttia kaikille ammattiin opiskeleville, ja tuon markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen sekä markkinointiviestintä on päätehtävämme. On tärkeää voida sanoittaa se
viesti arkikieleen niin, että jokainen ammattiin opiskeleva tietää, mitä teemme.

Työ on todella mielenkiintoista, eivätkä päivät ole samanlaisia. Parasta on työyhteisömme. Meitä on toimistossa vain 10 henkeä. Vaikka kaikilla onkin omat tehtävänsä, voi osaamistaan tarvittaessa hyödyntää muidenkin sektoreilla, niin oppia saa ja haastetta riittää.

Opiskelin itse aikanaan ammattikoulussa matkailualaa, ja olin SAKKI ry:n hallituksessa, joten järjestö oli tuttu jo ennestään. Viime vuonna olin SAMOKissa eli Suomen opiskelijakuntien liitossa, joka tekee samantyyppistä toimintaa ammattikorkeakouluille. Siellä kuulin tästä pestistä, ja hain sitä.

Opintopolkuni jatkui ammattiopistosta niin, että vaihdoin matkailualalta tradenomipuolelle Laureaan. Huomasin kuitenkin, etteivät kirjanpito- ja palkanlaskuasiat oikein kiinnostaneet, vaan markkinointi – ja tietenkin viestintä sen ohessa – alkoivat viedä vahvasti. Lähdin sitten sille saralle, koska vahvuuteni liittyvät kaikin tavoin viestintään.

Pidän viestinnästä ja kaiken sen pohdinnasta, miten viestintää seurataan, miten sitä voidaan kehittää ja käyttää työkaluna markkinoinnissa. Olen siis voinut hyödyntää työssäni omia
vahvuuksiani.

Annin kysymys konkarille:

Miten kannustaisit nuorta, joka on juuri aloittamassa omaa uraansa?

Helsinki Sales Academy Oy:n toimitusjohtaja Anniina Hellman vastaa Anni Suvisuon kysymykseen.

"Uran alkutaival on aina jännä paikka - on paljon odotuksia ja toiveita, toisaalta ehkä myös jännitystä ja pelkojakin. Urapolulle kannattaa kuitenkin lähteä luottavaisin mielin. Jokaisen uraan mahtuu hyviä ja huonoja hetkiä, mutta niinhän se menee muillakin elämän osa-alueilla. Myös niinä vaikeina hetkinä, muista olla periksiantamaton ja usko itseesi. Luota, että elämä kantaa myös vaikeiden aikojen yli! Tulet tarvitsemaan periksiantamattomuuden lisäksi sisua, motivaatiota, ahkeruutta ja järjestelmällisyyttä.

Suosittelen asettamaan erilaisia tavoitteita ja tähtäämään kohti niitä. Tavoitteet voivat muuttua matkalla, mutta tärkeää on olla selkeä päämäärä ja keskittää focus siihen. Ole kuitenkin myös kärsivällinen sekä armollinen itselle. Kaikkea harvoin tavoittaa yhdessä yössä ja siksi erilaisia pienempiä välitavoitteita on järkevää asettaa.

Uralla tulee tarvitsemaan aivan varmasti liiketoimintaosaamista. Siksi kannattaakin pitää korvat auki ja ottaa oppia kollegoilta, asiakkailta, yhteistyökumppaneilta ja muilta sidosryhmiltä. Kun liiketoimintaosaaminen kasvaa, pystyt paremmin keskustelemaan ammattitaitoisesti erilaisten tahojen kanssa ja tuottamaan heille lisäarvoa. Verkostoidu siis erilaisten ihmisten kanssa jo uran alussa!

Ennen kaikkea, ole omana itsesi ja tuo persoona sekä asiantuntijuus esiin. Asiantuntijuuden esiintuomisessa auttavat nykyiset digitaaliset työkalut, kuten sosiaalisen median kanavat. Kannattaakin pysyä ajan hermolla digitaalisten mahdollisuuksien suhteen.

Lopuksi haluan toivottaa menestystä tulevaan uraan!"

 

Kirjoittajan nimi: 
Oili Valkila
Topic: 
Markkinointi