Opintovapaalla myynnin ja markkinoinnin osaajaksi

Pikkulapsiperheen arkea useamman vuoden elänyt Maija-Liisa Bellaouer yllättyi, kuinka vaivatonta opiskeleminen hänelle nykyisin on.

Opiskelen toista vuotta Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamkissa myynnin ja markkinoinnin koulutusohjelmassa. Monimuoto-opiskelu ja opintovapaa ovat mahdollistaneet intensiivisen opiskelurytmin. 

Olen työskennellyt 12-vuotiaasta lähtien asiakaspalvelutehtävissä. Jokaisesta on tarttunut matkaan arvokkaita näkökulmia, toimintatapoja, onnistumisia, erehtymisiä ja sosiaalisia taitoja. Mahtavia vuosia siis takana ja edessä! 

Työskentelen mediatalossa asiakaspalvelun työtehtävissä pippurisessa tiimissä. Työpäiväni ovat sidosryhmien parissa vauhdikkaita, yllättäviä ja herkullisia. Opintovapaani myötä olen alkanut pohtia toimenkuvaani enemmän myynnin näkökulmasta.  

Päätin suorittaa tradenomin tutkinnon kunnianhimoisesti alle kahdessa vuodessa. Se on vaatinut organisointia, motivaatiota, uskoa osaamiseeni, joustavuutta perheeltä ja periksiantamattomuutta. Ennen kaikkea se vaatii tahtoa silloinkin, kun näen aamulehden jakajan kurvaavan laatikolle, ja minulla on edelleen sisällysluettelon muokkaus meneillään. Mielenkiintoisinta opiskelussa on ollut se, että useamman vuoden potkuhousu- ja Pampers-sirkuksen jälkeen uuden omaksuminen, kirjoittaminen ja soveltaminen käytäntöön on ollut yllättävän vaivatonta ja koulumenestys kiitettävää. 

”Tee se, mitä teet huolella, jotta pääsisit helpommalla huomenna”. Kunnianhimoisena ja töihin tosissaan tarttuvana persoonana en tosin koskaan etsi helpointa tietä. Uskon, että työssä, opinnoissa ja arjessa on järkevää tehdä asioita perusteellisesti, jotta seuraava hetki olisi vähemmän kivikkoinen. Arvostan myyjän työtä, ja toivon kehittyväni loistavaksi ratkaisumyyjäksi motivaation, positiivisen asenteen ja energisen persoonani siivittämänä. 

MMA on minulle uudehko, mieleinen tuttavuus. Olen positiivisesti yllättynyt liiton tarjoamista seminaareista ja tapahtumista useilla paikkakunnilla. Aivan huippua! Toivottavasti opiskelijat osaavat hyödyntää veloituksetonta opiskelijajäsenyyttä ja tapahtumia oman uransa portfoliossa. 

Maija-Liisan kysymys konkarille: 

Olet siirtymässä juuri nyt myynnin parista uudelle uralle, asiakaspalvelun pariin hammashoitajaksi. Miten myyt itsesi työnantajalle ja miten käännät myyntikokemuksesi asiakaspalveluun sopivaksi?

Nordic Business Forumin toimitusjohtaja Aslak de la Silva vastaa:

Mielenkiintoinen kysymys, jota en ole aiemmin pohtinut. Monissa myynnin koulutuksissa puhutaan lääkäreiden tekemistä kartoituksista ja siitä, miten niissä selvitellään oireet huolella ennen ratkaisujen hakemista. Uskoisin, että hammashoitajan työssä tulokset olisivat hyviä vastaavalla tavalla kyselemällä, kuuntelemalla ja asiakaslähtöisesti toimimalla. Erityisesti hoitotyössä asiakkaat arvostavat kuuntelevaa ja kartoittavaa henkilöä, koska tämä saa tuntemaan, että asiakkaan asioihin paneudutaan ja häntä pidetään tärkeänä.

Lähtisin siis kertomaan, miten olen myyntityössä oppinut toimimaan eri ihmisten kanssa ja rakentamaan luottamusta pitkäjänteisessä asiakassuhteessa. Kertoisin siitä, että ihmiset ostavat ihmisiltä ja siitä, millainen vaikutus hyvällä asiakaskokemuksella on jatko-ostojen ja suosittelujen kannalta. Uskoisin myös, että asiakaslähtöinen lisämyynti tuottaisi molemmille lisäarvoa, joten myyntikokemuksestani olisi hyötyä niin asiakkaalle kuin minut työllistävälle yrityksellekin.

Myyntityössä asiakas on keskiössä ja asiakasta kohdellaan hyvin. Pystyisin rakentamaan asiakaslähtöisiä prosesseja sekä toimintatapoja, joilla palvelut rakennettaisiin asiakkaan ollessa keskiössä. Näiden avulla asiakaspalvelun viesteissä voitaisiin fokusoida niihin palveluihin, jotka tuottavat asiakkaille eniten lisäarvoa. Sitä kautta yritys pystyisi parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Samalla olisi mahdollisuus ohjata asiakasvalintaa suuntaan, jossa asiakkaina olisi eniten niitä, jotka arvostavat juuri yrityksen tarjoamia palveluita. Fokusoiminen tietyn asiakasryhmän erinomaiseen palveluun auttaa yritystä sekä asiakkaita monella tavalla.

 

Kirjoittajan nimi: 
Igor Parri
Topic: 
Markkinointi Myynti