Nuori ja nälkäinen

Juhani Järvensivu oli tuotantotalouden opiskelija, josta leivottiin toimitusjohtaja puolessatoista kuukaudessa. Ensimmäisen vuoden kiireet olivat hyvää valmennusta koronakevääseen. 

Asiakaspalvelija, myyjä, ostaja, rahoitusneuvottelija… Vielä kolme vuotta sitten Juhani Järvensivu vastasi lähes yksin Fiksuruoka.fi-verkkokaupan pyörittämisestä. Hän oli paitsi toimitusjohtaja myös yrityksen ainoa kokopäiväinen työntekijä. Yrityksen perustaja Richard Lindroos oli apuna iltaisin ja viikonloppuisin, ja lisäksi palkkalistoilla oli muutama osa-aikainen työntekijä.

Toimitusjohtajan pesti tuli Järvensivulle yllätyksenä kesken opintojen.

Keväällä 2017 hän oli yksi Aalto-yliopiston tuotantotalouden opiskelijoista, jotka olivat Fiskarsilla esittelemässä opintoprojektiaan. Järvensivu teki esiintymisellään ilmeisen vaikutuksen Fiskarsin logistiikan hankinnoista vastaavaan Lindroosiin, sillä hetkeä myöhemmin nuorukaisen puhelin soi; Lindroos halusi Järvensivun mukaan vasta perustamansa hävikkiruokayrityksen toimintaan.

– Suunnilleen puolitoista kuukautta kävimme keskusteluja ja päädyimme lopulta siihen, että minä luotan häneen ja hän minuun. Pistimme firman puoliksi, ja minusta tuli sen toimitusjohtaja. Tässä vaiheessa yrityksen varasto oli vielä Ricken autotallissa. Ricke oli tehnyt päivätyönsä ohella kaiken työn ostoista tilausten postittamiseen, Järvensivu kertoo.

Työ tekijäänsä opettaa

Hypätessään toimitusjohtajan saappaisiin Järvensivu oli vasta 22-vuotias. Nyt 26-vuotiaalla on kokemusta ja näkemystä yrityksensä kaikilta osa-alueilta asiakaspalvelusta rahoituksen hankintaan.

– Aluksi tein lähes kaiken itse. Avasin toimittajasuhteita ja tein ostot heiltä. Iltaisin tein digimainontaa ja samaan aikaan juoksin tapaamassa rahoittajia ja kilpailutin varastokumppaneita. Siinä oli niin paljon yhdelle miehelle, ettei oikein mitään pystynyt tekemään hirveän syvällisesti.

Opinnot ovat edelleen kesken, mutta se ei näytä harmittavan nuorta yrittäjää. Kokemusta oli aluksi vähän, mutta kiireiset vuodet ovat tuoneet paljon käytännönläheistä oppia.

– Olin ehtinyt olla muutaman kuukauden tuotantotalouden killan, Prodeko ry:n, yrityssuhdevastaavana. Olin siis tottunut tapaamaan uusia ihmisiä, kuuntelemaan heidän tarpeitaan ja löytämään heille sopivia ratkaisuja. Mutta ei minulla ollut kokemusta oikeastaan mistään, mitä tässä työssä olen tehnyt: ei tiiminvetämisestä, ei elintarvikebisneksestä tai verkkokaupasta, ei rahoituksesta, Järvensivu nauraa.

Fiksu Ruoka Oy oli ensimmäinen hävikkiruokayritys Suomessa, joten aluksi yhteistyökumppanit ja asiakkaat tuli vakuuttaa konseptin toimivuudesta. Yritys tekee ostot suoraan elintarvikevalmistajilta, -maahantuojilta ja -tukkukauppiailta.

– Työni on nykyäänkin monessa mielessä myymistä, mutta ensimmäisenä vuonna koko idea piti myydä valmistajille, maahantuojille ja tukkuketjuille. Vaikka olimme ostava asiakas, uusi konsepti piti esitellä heille sellaisena, että yhteistyöhön kannattaa lähteä.

Muutaman kuukauden kokemus yrityssuhdevastaavan tehtävästä auttoi sanavalmista yrittäjää, kun tämä lähti hankkimaan rahoitusta ja tapaamaan potentiaalisia rahoittajia. Myös rekrytointi on Järvensivun mukaan pitkälti yrityksen myymistä.

– Etenkin aluksi, kun ei ollut vielä mitään näyttöjä eikä kukaan tuntenut yritystä, sai aika paljon myydä meitä ja puhua kavereita töihin, Järvensivu naurahtaa.

Kevät tarjosi haasteita

Ensimmäisen vuoden kiireet olivat hyvää harjoitusta mennyttä kevättä ajatellen. Kun Suomeen julistettiin poikkeustila ja ihmiset pysyttelivät kotona, ruoan verkkokauppa kasvoi räjähdysmäisesti. Ensimmäisten viikkojen ajan moni pelkäsi, että elintarvikkeet ja päivittäistavarat loppuvat kesken.

Poikkeustila näkyi myös Fiksuruoka.fi:n tilauksissa. Maalis-toukokuussa myynti triplaantui, ja kesälläkin tahti on jatkunut kiivaana.

Kova kasvuvauhti on iloinen asia, mutta se tuo myös haasteita.

– Haasteita on ollut paljon. Emme ole aina pystyneet toimittamaan tuotteita asiakaslupauksemme mukaisesti 1–3 arkipäivässä. Tästä olemme avoimesti viestineet asiakkaille, Järvensivu kertoo.

Myös markkinointisuunnitelmat ja mainontakonseptit menivät kerralla uusiksi, kun koronakriisi alkoi. Se vaati uskallusta ja rahallista panostusta.

– Kaikki kampanjamme menivät uusiksi, koska halusimme olla ajankohtaisesti tilanteessa mukana ja mainostaa siihen liittyviä asioita, esimerkiksi läheisten auttamista. Otimme myös uusia kanavia haltuun ja olemme tehneet paljon esimerkiksi televisiomainontaa. Olemme tehneet mainontaa tavallaan kädestä suuhun, sillä kampanjat ovat vaihtuneet todella nopeasti, Järvensivu kertoo.

Markkinoinnistakin Järvensivu vastasi aluksi yksin. Mainontaa tehtiin mahdollisimman yksinkertaisesti, ja käytössä oli vain muutamia kanavia, kuten Facebook, Google ja sähköpostimainonta. Vuoden 2018 keväällä yritys palkkasi markkinointijohtajaksi aiemmin Smartlylla vaikuttaneen Riku Poutasen.

– Riku on ihan sairaan hyvä siinä, mitä hän tekee: digimainonnan optimoinnissa, automaatiossa ja kaikessa analytiikassa. Meidän mainontamme on tosi pitkälti Rikun kädenjälkeä. Markkinointia alettiin tehdä fiksusti oikeastaan vasta silloin 2018.

Markkinointitiimissä on Poutasen lisäksi viisi työntekijää. Fiksu Ruoka hoitaa itse koko markkinointiprosessi sisällöntuotannosta optimointiin ja medioiden ostamiseen asti.

– Se on meille supertoimiva malli. Sisällöstä tulee meidän näköistä, ja se on tosi välitöntä. Se on myös kustannustehokkaampaa, eli voimme tehdä sisältöä paljon enemmän kuin tuotantoyhtiön kautta voisimme.

Vahvuutena nälkäinen tiimi

Järvensivu kertoo keväästä varsin neutraalisti ja rauhallisesti, vaikka takana on pitkiä päiviä ja lukuisia haasteita. Yrittäjänäkin hän on pyrkinyt pitämään yhden vapaapäivän viikossa. Hyvästä tuloksesta on kiittäminen tiimiä, mikä käy ilmi moneen otteeseen.

Järvensivu puhuu jatkuvasti ”meistä”. Toimitusjohtaja, joka vastasi ensimmäisen vuoden ajan lähes kaikesta itse, voisi hyvin puhua itsestään ja omista saavutuksistaan. Sen sijaan hän puhuu toistuvasti siitä, mitä tiimi on saavuttanut.

– Meidän kovin onnistumisemme on ollut ehdottomasti se, että olemme saaneet rekrytoitua jengiä ja vielä ihan huipputyyppejä. Kaikki ovat paljon minua parempia siinä, mitä tekevät. Minun ei tarvitse yhtään mikromanageerata, vaan voin sparrailla taustalla.

Kolme vuotta sitten kokoaikaisia työntekijöitä oli vain yksi ja tilauk­sia tuli päivässä yhdestä kahteen. Nyt tilauksia tulee päivässä noin tuhat ja työntekijöitäkin on jo 18. Tiimi on Järvensivun mukaan nuori ja innokas.

– Ei sillä nuoruudella ole merkitystä, mutta porukalla on nälkä kehittää asioita eteenpäin.

Ikä ei tosiaan ole ongelma. Järvensivu on kokeneempi konkari kuin moni muu hänen ikäisensä.

– Ikääni ei ole koskaan erityisesti kyseenalaistettu. Enemmänkin koen, että se on ollut vahvuus. On myös ollut helppo yllättää sijoittajat ja kumppanit positiivisesti. Tässä työssä tulokset puhuvat puolestaan. Sitä kautta olen saanut myös uskottavuutta toimitusjohtajana. 

Lue lisää alan laadukkaimpia artikkeleita syyskuussa ilmestyvästä Myynti & Markkinointi -lehdestä. Jos et vielä saa lehteä, liity jäseneksi tästä.

Teksti: Maarit Krok

Kuvat: Timo Porthan