Kauppalehti: Talous nousee myynnin ja markkinoinnin voimin

Yritysten ei kannata pihistellä myynnistä ja markkinoinnista, jos ne haluavat lukeutua kriisin menestyjiin tai nopeisiin toipujiin, kirjoittavat MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki ja Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Liisa Lundström Kauppalehdessä

Myynnillä ja markkinoinnilla on jättiläismäinen merkitys talouteen, yhteiskuntamme rakenteisiin ja yritysten menestykseen. Kun tuotteilla ja palveluilla on kysyntää, on työpaikkoja ja on kassavirtaa. Myynti ja markkinointi kasvattavat yrityksen aineetonta arvoa, mahdollistavat laajentumisen ja investoinnit. Innovaatiot harvoin myyvät itse itseään. Siksi tarvitaan osaavia, tarmolla tekeviä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia, jotka tuntevat asiakkaat, heidän tarpeensa ja mielialansa.

Tämä on todistettu historiallisesti useasti: aiempia taantumia tutkineiden tutkijoiden mukaan ne toimijat, jotka ovat talouden kyykätessä panostaneet markkinointiin, ovat pitkässä juoksussa karanneet kilpailijoilta perävalot vilkkuen (mm. Roberts 2003, McGraw-Hill 1985).

Pelottavan moni on jo vetänyt kasvun käsijarrusta. Sen näkee katsomalla TNS Kantarin julkaisemia tietoja mediamainonnan arvosta, joka sukelsi huhtikuussa 38 prosenttia edellisvuodesta. Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisiomainonta laski huhtikuussa 40 %, sanomalehtimainonta 50 % ja verkkomainonta 26 %. Pudotus viestii siitä, että moni yritys on kriisin keskellä jarruttanut markkinointiaan juuri silloin, kun kuluttaja kipeimmin kaipaisi rohkaisua ja markkinoilla olisi tilaa erottua. 

Kulutus ei ole kriisistä huolimatta seisahtunut paikoilleen ja on hiljalleen palautumassa tavanomaiselle tasolle. On hyvä huomioida, että esimerkiksi edessä häämöttävä lomakausi matkustusrajoituksineen voi jättää Suomeen lähes 2 miljardia euroa, jotka karkaisivat normaalisti ulkomaanmatkailuun (HS 21.4.2020). Mitä jos ohjataan ne käytettäväksi Suomessa? 

Yritysjohdon paniikki tehdä säästötoimenpiteitä myynnistä ja markkinoinnista on oksan sahaamista itsensä alta. Keräämämme tutkimusdatan pohjalta voimme väittää, että yksi myyntiammattilainen työllistää panoksellaan 5–25 muuta työntekijää. Uskomme talouden sumuisuudessa voittajia olevan niiden, jotka pitävät huolen, että jokaisella on mahdollisuus fokusoida työssään siihen, missä on parhaimmillaan. Myynti ja markkinointi eivät ole yrityksen sivutehtäviä, vaan kasvun edellytys. 

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat perustellusti talouden katalyytteja. He luovat liikettä talouteen, pitävät kuluttajat ja ostajat hereillä. Liike on ainoa tapa selviytyä, ja sitä täytyy vaalia.

Marko Hovinmäki  
puheenjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammatti​laiset MMA

Liisa Lundström 
toimitusjohtaja, Media Metrics Finland

Kirjoitus Kauppalehden sivuilla (9.7.2020)