Kun myyjä välittää enemmän

myyja_valittaa_blogi

Hyvän tuotteen ostaa huonolta myyjältä vain pakon edessä. Sellaiselta, jolle ostollasi ei ole väliä. Haluan, että myyjä on iloinen asiakkuudestani. Vien mieluusti rahani toiselle myyjälle, jolle ostopäätökseni tuottaa mielihyvää.

Tällä periaatteella valitsin hiljattain yrityksellemme myös uuden toimitilan. Onnistuneen asiakaskokemuksen myötä päädyin himpun verran kalliimpaan vaihtoehtoon, UMA Esplanadiin. Kilpailevan toimijan hehkuttama kattoterassi, saunatilat tai päivittäiset joogatunnit eivät ohittaneet tarkalla korvalla kuuntelevaa myyjää, joka räätälöi ehdotuksensa juuri tarpeisiimme sopivaksi. Tuntui, että hän oikeasti välitti. Samaa periaatetta noudattaen perheestämme muun muassa tuli Säästöpankin asiakkaita ja uusi auto ostettiin vähän kauempaa. Kun palvelussa tai tuotteessa on paljon kilpailua eivätkä ominaisuudet tai hinta poikkea merkittävästi, ostopäätöksen ratkaisee pääosin myyjän luoma asiakaskokemus.

Itse myyjänä harmittelen asiakkaita, jotka eivät vain välitä. Joskus huomaan olevani innostuneempi asiakkaan toiminnasta kuin hän itse on. Tuntuu, että kaikki se energia, ammattitaito ja välittäminen, joka erottaa meidät kilpailijoista valuu hukkaan. Turhaudun, kun huomaan asiakkaan ostaneen muualta jotain, jonka olisimme voineet toteuttaa niin paljon paremmin. Jos hän vain välittäisi enemmän.

Ihanimmat asiakkaat ovat niin intona tekemisestään, että heidän kipinänsä tarttuu. Silloin haluaa erityisellä tarkkuudella varmistaa, että odotukset täyttyvät. Näistä kipinöistä myyjä saa lisää merkitystä myös omaan työhönsä.

Intohimoisen myyjän ei kannata myydä vain ominaisuuksia, ne saa kilpailijaltakin – ainakin paperilla. Parhaimman asiakaskokemuksen antaa myyjä, joka välittää. Aidosti.

 

Jasmine Jussila

Kirjoittaja on B2B-vaikuttajamarkkinointiyritys Presser Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.   

www.presser.fi  | LinkedIn | Twitter

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

Kommentit

Minulla on ollut paljon samanlaisia kokemuksia urani aikana, niin myyjänä kuin ostavana asiakkaana. Omalla kohdalla on ollut se fiilis, että haluan enemmän panostaa juuri tuon hyvän ostofiiliksen luomiseen, kun kyseessä on asiakkaalle henkilökohtainen ja arvokas hankinta. Eli vaikkapa kuluttajakaupassa hyvän fiiliksen luominen on ehkä, jopa tärkeämpää. Useimmiten ostajalla on silloin enemmän tunnetta pelissä ja pitää elää hengessä mukana. B2B kaupassa toki myös pitää luoda postitiivinen henki, mutta siinä on ehkä jopa tärkeampää auttaa asiakasta, jotta he tekevät parhaan mahdollisen hankinnan. Toimin tällä hetkellä liikelahja-alalla ja useimmiten päättäjä ei ole se henkilö, joka kanssa aluksi kauppaa tehdään. Useimmiten kyseessä on assari ja heille on tärkeää ostaa tuote, josta voivat olla ylpeitä tai pahimmassa tapauksessa saavat huutoa pomolta. B2B ja kuluttajakaupassa asiakkaita pitää aina ostata palvella siten, että heille jää hyvä fiilis myyjästä, palvelusta ja tuotteesta. Me edustamme monia tuotemerkkejä ja siinä tulee taas se ikävä puoli vastaan, kun tietyt brändien omistajat / edustajat saattavat olla todella epäkorrekteja, joiden kanssa en ikinä haluaisi tehdä kauppaa, mutta ongelmahan tässä on, kun sitä asiakkaan haluamaa tuotetta ei mistään muualta saa. Eli joutuu pakosti olemaan tekemisissä huonon myyjän kanssa, niin pitkään, kun asiakkaat niiden tuotteita haluavat.

Terveisin,

Patrik / Logolla
www.logolla.fi

Kiitos kommentista Patrik. :) Toit hyvin esiin vielä näkökulman myynnistä kuluttajille. Kun asiakkaalla on kyseessä omat rahat, niiden suhteen ollaan erityisen tarkkoja, ilot ja pettymykset astetta suurempia. Myyjän työ on melkoista tasapainottelua. Tsemppiä loppuvuoden myynteihin, toivottavasti näin joulun alla tulee paljon kauppaa!

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.