Testissä Volvo V60 T8

Volvo on julkaissut viime vuosina kaksi farmariautoa. Niistä pienempi, V60:n tehokas pistokehybridi T8, päätyi koeajoon.

Volvolla on ehkä joskus ollut maine laatikkomaisena ja hieman tylsänä autona, mutta tätä mielikuvaa V60 tuulettaa mukavasti. Muotoilultaan auto on tuore ja särmikäs, mutta se on kuitenkin tunnistettavissa Volvoksi.

Volvon T8-tehomallin neliveto on toteutettu kahden moottorin voimin – siten, että keulilla eturenkaita pyörittää noin 300 hevosvoiman bensiinimoottori ja takana 65 kW sähkömoottori. Autossa ei siis ole kardaaniakselia. Vauhdikkaammassa ajossa auton käytös mutkissa on tehokkaan etuvetoisen auton lievää puskemista. Ohjaus on tarkka ja kevyt mutta ehkä hieman tunnoton keskellä.

Moottorien melkein neljäsataa hevosta siirtävät autoa ripeästi, elegantisti ja vaivattomasti kuormattunakin. Auton tuntuma ja ohjaus ovat selvästi täsmällisemmät kuin korkeassa katumaasturi XC90:ssä. Moottoritiellä auton kulutus asettui hieman alle kuuden litran tuntumaan. Lyhyillä kaupunkisiirtymillä kulutus on murto-osan tästä, jos autoa lataa joka yö.

Autossa on 10,4 kWh akusto, jolla autoa ajaa sähköllä noin 30−40 kilometriä. Sähköinen päästötön ajo onnistuu sadan kilometrin tuntinopeuteen asti, jos malttaa kiihdytellä autoa hissuksiin. Tavallinen kotipistorasia lataa akkua viitisen tuntia, tehokkaammasta sähköautolatauslaitteesta ajoakku täyttyy noin kolmessa tunnissa.

Pistokeauton akku on tuotu kardaanitunnelitilaan etupenkkien väliin, joten tavaratilan pohja on voitu laskea alas kuormausta helpottamaan. Sisätilat tosin kärsivät akustosta, ja etupenkillä on vaikea löytää pikkutavaralle paikkoja.

Kylmiä kelejä varten autossa on esimerkiksi takapenkkien lämmitys sekä huurteenpoisto myös takasivuikkunoille.

Käyttäjälle liittymää kosketuksella

Volvo on uudistanut automallistoa erityisesti kuljettajan penkiltä katsottuna. Esimerkiksi kojelaudassa on moderniin tyyliin painikkeita vain muutama, ja suurin osa autonhallinnasta tehdään kosketusnäytöllä.

Keskikonsolin näytön kautta hallitaan kaikki merkittävät toiminnot, ja se tarjoaa myös pääsyn esimerkiksi Googlen hakuun, Spotify-musiikkipalveluun ja säätietoihin. Palvelut yhdistyvät mukavasti navigaattoriin asetettuun reittiin: esimerkiksi säätietoja voi tutkia suoraan matkakohteesta.

Kosketusnäytön eri toimintatiloja vaihdellaan sivuttaispyyhkäisyllä, ja näytön alalaidassa on painike, jolla pääsee palaamaan perustilaan. Käyttö on tuttua tablet-tietokoneisiin tottuneille. Toisaalta Volvon keskikonsoli on toiminnaltaan hieman hitaampi ja ajoittain sen toiminnallisuudet poikkeavat paljonkin taulutietokoneista.

Muutama painike autossa kuitenkin edelleen on: muun muassa vaihteen ja ajotilan valinta tehdään perinteisillä vivuilla.

Kuskille on tarjolla informaatiota myös näytöllä ratin takana sekä lisävarusteena saatavalla HUD-näytöllä tuulilasissa. Ratin taakse näytölle Volvo tuo hieman kitsaasti toimintoja. Navigaattorin karttanäkymä piirretään turhan pieneksi isojen mittaritaulujen keskelle.

Tuulilasiin asioita piirtävä HUD on varsin hyvä, niin Volvolla kuin muillakin valmistajilla. V60:ssä se tekee mittarinäytön melkein tarpeettomaksi.

Kaistalla automaattisesti

Koeajoautossa on myös mielenkiintoinen kokoelma älykkäitä ajon avustimia. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii hyvin. Kaistavahdissa on kaksi tilaa: kevyt varoitus kuskille, kun kaistalta ollaan lipumassa, tai aktiivisesti ohjauksen haltuun ottava Pilot Assist.

Näistä jälkimmäinen on jopa teslamaisen aggressiivinen määrääjä ohjauksen suhteen. Mutta siinä missä Teslan Autopilot ei oikeastaan salli kuljettajan tekevän korjauksia omaan toimintaansa, Volvo Pilot Assist kuitenkin hyväksyy kuskin pienen ohjailun.

Hieman yllättäen tuulilasinpyyhkimet eivät toimineet automaattisesti vesisateessa ja jalan heilautuksella käskytettävä automaattinen takaluukku oli hankala käyttää. Autojen automaation suunnittelijoilla siis riittää vielä työsarkaa.

Volvo V60 T8 on urheilullinen menijä mutta ennen kaikkea käytännöllinen matka-auto pitkille siirtymille. Sen keulille poikittain viety moottori säästää auton mitasta melkoisesti tilaa sisätiloihin, mahdollistaen hyvät tilat myös takapenkille ja tavaratilaan.

V60:stä on saatavilla myös 340 hevosvoiman matalatehoisempi painos T6. Se on noin viisituhatta euroa edullisempi kuin T8, mutta samalla sen vakiovarustus on kevyempi.

Myös Audi julkaisi helmikuun lopussa Geneven autonäyttelyssä laajan valikoiman hybridejä, muun muassa A6-mallistaan. Siinä on selvästi isompi ajoakku (14 kWh) sekä tuplasti tehokkaampi laturi (7,2 kWh). Auto tulee myyntiin vuoden lopulla. Farmarimallia ei kuitenkaan ilmeisesti tule saataville, ainakaan aluksi. Audin kilpailuvalttina Volvon mallistoon nähden on myös jatkuva, aito neliveto.

Volvo V60 T8 AWD Inscription

  • Hinta alkaen: 60 630 € (koeajettu versio 75 300 €)
  • Käyttöetu: alkaen 905 €
  • Vapaa autoetu: alkaen 1070 €
  • Bensiinimoottori 303 hv, sähkömoottori 65 kW, teho yhteensä 390 hv.
  • Akuston kapasiteetti: 10,4 kWh
Kirjoittajan nimi: 
Tuomas Sauliala
Kuva: Tuomas Sauliala