Katse tulevaisuuteen

Mitä tiedämme myynti- ja markkinointialan tulevaisuudesta tämän päivän tietojen valossa?

Päätimme selvittää, miltä myynti- ja markkinointialan tulevaisuus näyttää nykyhetken tietämyksen perusteella. Jukka Nortio kirjoitti torstaina 23.5. ilmestyvään Myynti & Markkinointi -lehteen (2/2019) jutun markkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden suuntaviivoista. Differon perustaja ja konsulttijohtaja Katri Tanni kertoo artikkelissa, että trendi hyödyntää tekoälyä markkinoinnissa rantautuu vähitellen Suomeen. Fonectan kehitysjohtaja Tommi Eklund puolestaan uskoo, että digitaalinen markkinointi voi nopeiden kokeilujen kautta kiihdyttää yritysten kasvua.

Pälvi ja Kimmo Salo pääsivät jututtamaan 24-vuotiasta uuden polven futuristia Perttu Pölöstä, joka on yksi tämän hetken kysytyimmistä puhujista Suomessa. Pölösen mukaan nuorilla ei ole koskaan ollut parempia mahdollisuuksia muuttaa maailmaa kuin nyt. Hän pohtii artikkelissa myös, mitä tapahtuu työpaikoille ja millaista osaamista tulevaisuuden markkinoilla tarvitaan.

Pälvi Salo haastatteli myös Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin yliopettajaa Pia Hautamäkeä ja kysyi, mitkä asiat painottuvat tulevaisuuden myynnissä. Hautamäen mukaan myyjän työ muuttuu entistä mielenkiintoisemmaksi ja palkitsevammaksi mutta myös vaativammaksi.  Lehtiartikkelin lisäksi MMA:n jäsenet pääsevät tutustumaan Hautamäen laatimaan Myynnin haasteet ja tulevaisuus -katsaukseen. Tuore katsaus löytyy Oma MMA:n materiaalipankista.

Teema-artikkelien lisäksi lehdessä on juttua muun muassa Volvo V60 T8 -pistokehybridin koeajosta, MMA:n lakimiesten työstä sekä fasilitoinnista, jonka avulla työpaikoilla voidaan tehostaa kokouksia.

Helsinkiläinen Mats Väisänen valottaa lehdessä uratarinaansa. Väisänen aloitti nuorena työuransa poliisina mutta vaihtoi jo varhaisessa vaiheessa liike-elämän pariin.

Toisessa isossa henkilöhaastattelussa kuopiolainen myynti- ja vientikoordinaattori Matti Kauppinen kertoo sekä kiireisestä työstään kansainvälisessä yrityksessä että harrastuksestaan kirjoittaa fiktiivisiä romaaneja.

Tarkkaile postiluukkuasi 23.5. ja lue jäsenlehtesi. Artikkeleja tulee luettavaksi myös verkkolehteen (lehti.mma.fi)

Kirjoittajan nimi: 
Noora Hellman