Markkinoinnin muotoiluajattelija

Harjoittelijana MMA:lla keväästä työskennellyt Assi Kivistö haluaa tehdä markkinoinnista strategisempaa. Kokemus hotellialalta auttaa ymmärtämään asiakasta.

Seitsemän vuotta hotellialalla työskennellyt Assi Kivistö sai mahdollisuuden katsoa tulevaisuuteen koronan kurittaessa alaa. Maisteriopinnot kauppakorkeakoulussa olivat olleet mielessä jo aiemmin, ja koronatilanne vapautti aikaa hakuprosessiin valmistautumiseen.

– Syksyllä 2021 aloitin Aalto-yliopistossa kauppatieteiden maisteriopinnot poikkitieteellisellä International Design Business Management -linjalla. Halusin linjalle oppimaan muotoiluajattelusta ja palvelumuotoilusta.

Opiskelujen alkaessa strateginen markkinointi vaikutti kiinnostavimmalta sivuaineelta. Assi halusi myös käytännön kokemusta alanvaihdon tueksi, joten harjoittelu markkinoinnin parissa oli selkeä valinta.

– Vähän aikaa pallottelin, millaiseen paikkaan haluaisin harjoitteluun, mutta täällä MMA:lla tuli jo haastattelussa todella kotoisa fiilis. Olen aina viihtynyt pienissä hyvän porukan tiimeissä.

Tällä hetkellä strateginen markkinointi on suunta, johon Kivistö haluaa uraansa suunnata.

– Olen tehnyt suorittavaa työtä asiakasrajapinnassa pitkään, joten minulla on hyvä näppituntuma siihen, miten pitää asiakaslähtöisyys mukana tekemisessä kautta linjan.

– Isojen kokonaisuuksien hallitseminen ja suunnitteleminen myös kiinnostavat, ovat
ne sitten markkinointia tai palvelukokonaisuuksia.

Vaikka aiempi työ hotellialalla olikin enemmän myynnillistä, ei Kivistö koe markkinoinnin puolelle siirtymistä varsinaisena alanvaihtona. Enemmän kyse on osaamisen laajentamisesta, ja edelliseltä uralta opittujen taitojen viemisestä muualle.

– Muotoiluajattelua, jota opiskelen, voi soveltaa missä vain. Se varmistaa, että ongelma määritellään tarkasti, ennen kuin sitä lähdetään ratkomaan. Tehdään paljon taustatyötä, haastatellaan ihmisiä ja ollaan empaattisia loppukäyttäjää kohtaan. Aiemmista työpaikoista opitut organisointikyky, monimutkaisten kokonaisuuksien selkeyttäminen ja loppuasiakkaan miettiminen ovatkin vahvuuksiani tässä.

Assin urastepit

  • Hotel Katajanokka, vastaanottovirkailija, 8/2014–1/2020
  • Hotel U14, Duty Manager (opintovapaalla), 1/2020–
  • MMA, markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija, 5–9/2022
  • MMA, viestintäkoordinaattori, 10/2022–

Kuva: Eemeli Sarka

Tuoreimmat artikkelimme