Vaihtoehto luottokortille

Maksutapojen nopea kehittyminen on yksi merkittävä, kaupan toimintaa globaalisti muuttava asia. 

Erityisesti nuoret kuluttajat ovat avoimia uusille palveluille: lähi- ja mobiilimaksamiselle sekä maksupalveluyritysten tarjoamien ratkaisujen käytölle verkkokaupoissa.

Vanhemmat kuluttajat seuraavat perässä, mutta hitaammin. Suomalaisissa kivijalkakaupoissa ostokset maksetaan edelleen useimmiten pankkikortilla tai käteisellä.

Suurin osa kuluttajista haluaisi säilyttää käteisen käytön entisellään. Käteisellä maksamisen parhaana puolena pidetään – yllättävää kyllä – turvallisuutta.

Suomalaiset ovat tässä suhteessa konservatiivisia muihin pohjoismaalaisiin verrattuna. Ruotsi on yksi niistä valtioista, jotka suunnittelevat käteisestä rahasta luopumista kokonaan ja vieläpä nopealla aikataululla.

Suomi putoaa kehityksen kelkasta

Pienille kaupoille uusien maksutapojen lisääntyminen on osaamis- ja kustannushaaste. Siksipä ne tuntuvat olevan tyytyväisiä nykyisiin maksutapoihin.

Suuremmista yrityksistä kaksi kolmasosaa suunnittelee ottavansa uusia mobiilimaksamisen tapoja käyttöön kivijalkamyymälöissään. Uhkana on, että pienet kauppiaat jäävät suurten ketjujen ja ulkomaisen verkkokaupan jalkoihin. Näin kertoo Kaupan liiton hiljattain asiasta tekemä tutkimus.

Samasta tutkimuksesta käy ilmi myös, että suomalaiset kuluttajat ovat kaikkea muuta kuin tyytyväisiä kokemuksiinsa maksamisesta suomalaisissa verkkokaupoissa.

Peräti 40 prosenttia kertoi keskeyttäneensä verkko-ostamisensa maksamisvaiheessa viimeksi kuluneen vuoden aikana. Yleisin syy on, että asiakas ei löydä mieleistään maksutapaa verkkokaupan valikoimista. Yllättävän usein keskeyttämisen syynä on tekninen vika.

Suomalainen maksuteknologia on putoamassa kehityksen kelkasta. Kotimaiset palveluntarjoajat eivät pysty tarjoamaan kaupoille, sen enempää suurille kuin pienille, kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joilla eri järjestelmiä pystytään yhdistämään, toimintoja automatisoimaan ja ottamaan käyttöön palveluita, joita tulevaisuuden kuluttajat odottavat. Kankeilla toiminnoilla ei kansainvälistyneen kaupan kilpailussa pärjätä.

Osta nyt, maksa myöhemmin

Klarna on verkkomaksualusta, joka tarjoaa luottoja ”osta nyt, maksa myöhemmin” -periaatteella. Jo sangen moni verkkokauppa on siirtynyt käyttämään Klarnan luototuspalveluita.

Ruotsissa Klarna käsittelee peräti 40 prosenttia kaikista verkkomaksuista. Tämä tarkoittaa, että jo nyt miljoonille nettishoppailijoille luottokortti ei enää ole ensisijainen tapa maksaa.

Kuinka Klarna sen tekee? Mitkä ovat sen palveluiden myyntiargumentteja? Millaisia kuluttajien arvostamia ominaisuuksia se tarjoaa?

– Mukavuus, turvallisuus, nopeus ja ennen kaikkea yksinkertaisuus. Ne ovat ominaisuuksia, joita kuluttajat meidän näkemyksemme mukaan preferoivat. Luotettavuus on tärkeä perusominaisuus, jonka takuumiehenä on arvostettu ja tunnettu brändi. Suomessa meillä on vielä paljon parannettavaa brändimme tunnettuuden lisäämiseksi, tiivistää Ted Hagen, Klarnan InStore -tuotteesta vastaava johtaja.

Luota asiakkaaseen ja toimi yksinkertaisesti

Klarna pyrkii nyt yhteistyöhön suomalaisten vähittäiskauppiaiden kanssa. Se tarjoaa erilaisia rahoitusmahdollisuuksia, luotonanto mukaan lukien, vaihtoehtona perinteisille luottokorteille.

– Verkossa toimivat maksupalvelumme on mahdollista tuoda myös kivijalkamyymälöihin. Niissäkin ostokokemus voi olla yhtä sujuva kuin verkkokaupassa nyt. Haluamme tarjota uusia vaihtoehtoja, Hagen raottaa Klarnan lähitulevaisuuden suunnitelmia.

Klarnan rekisteröityneenä asiakkaana maksaminen sujuu yhdellä klikkauksella. Ostokset voi maksaa jälkeenpäin, myös useissa erissä osamaksulla, jos tahtoo. Luottokorttien kaivelu, numeroiden näpläily ja salasanojen muistamien ovat taakse jäänyttä elämää.

Ted Hagen uskoo, että koska myymälöiden ylläpito on kallista, erilaiset show room -tyyppiset ratkaisut tulevat yleistymään. Verkkokaupan ja kivijalkakaupan yhdistyminen on toinen vääjäämätön kehityskulku.

– Verkkokaupan helpon ostokokemuksen ja myymälän elämyksellisyyden yhdistäminen voi tuoda kauppiaalle kilpailuetua, ja tässä Klarnan palvelut tulevat avuksi, Hagen sanoo.

Hän paljastaa mielestään kovimman Klarnan myyntivalteista. Se on usko kuluttajien rehellisyyteen. Rekisteröityessään asiakas syöttää Klarnan palveluun sähköposti- ja toimitusosoitteensa. Hän saa automaattisesti 14 päivää maksuaikaa ostohetkestä sekä mahdollisuuden osamaksukauppaan.

Alle prosentti tehdyistä kaupoista jää maksamatta.

 

Kirjoittajan nimi: 
Kimmo Salo
Kuva: Klarna