Urheiluseuraa pyöritetään sydämellä

Petri Fahler aloitti helmikuun alussa Vaasan Palloseuran toimitusjohtajana. Hieno työpaikka ja upea titteli, joka sisältää pääasiassa perinteistä B-to-B-myyntiä.

On huhtikuu ja Vaasan palloseuran uusi toimitusjohtaja Petri Fahler on saapunut junalla Helsinkiin. Illalla edessä on VPS:n kauden avauspeli Helsingin Jalkapalloklubia, HJK:ta vastaan. Fahlerin sanoin fiilis on hyvä, vaikka pientä hermostuneisuutta hänessä on havaittavissa.

– Minä luotan poikiin, Fahler toteaa ja vastaa puhelimeen.

Vaasan uusi stadion on vasta rakenteilla. Kotikenttänä väliaikaisesti toimiva Kaarlen kenttä ei ole vielä pelikunnossa, joten sinne kauden alkuun suunniteltu ottelu pitää siirtää.

– Minulla ei ole hajuakaan, miten tämäkin tilanne pitäisi hoitaa. Mutta jos ei ole painetta, niin silloin minusta tuntuu, etten tee mitään. Paineen alla tämä maailma pyörii paljon paremmin, Fahler toteaa ja vastaa seuraavaan puheluun.

Kauden avausottelu Helsingissä päättyi HJK:n voittoon 3–1. Kesällä Vaasan Palloseura pääsi erinomaiseen vireeseen. Elokuun alussa VPS on Veikkausliigan sarjataulukossa kolmantena.

Oma firma, jota et omista

Fahler siirtyi urheiluseuran johtoon yritysmaailmasta – ilman minkäänlaista kokemusta urheilujärjestöstä tai jalkapallosta. Hän työskenteli ennen toimitusjohtajan tehtäviä teleoperaattori Anvian aluepäällikkönä Kokkolassa, Seinäjoella ja Vaasassa.

– Tässä työssä minulle ihan uutta on julkisuus. Kaikki mitä sanon, voi päätyä lehteen, Fahler toteaa.

– Olen pohjalainen. Puhun paljon, mutta teen myös paljon. Huonoihin piirteisiin kuuluu se, että teen päätökset aivan liian nopeasti. Toisaalta päätökset tulee ainakin tehtyä.

Vaasan palloseura on pk-yritys, jonka liikevaihto on noin 1,5 miljoonaa euroa. Tulos oli viime vuonna positiivinen.

Työntekijöitä on kolmekymmentä. Lukuun on laskettu mukaan pelaajat.

Seuran tavoite on olla kauden päätteeksi Veikkausliigan neljän parhaan joukossa. Fahlerin ja koko seuran toimiston tehtävä on tarjota siihen taloudelliset mahdollisuudet. Lippulaivajoukkueen lisäksi Fahler pyrkii omalla työllään takaamaan laadukkaat puitteet myös junioritoiminnalle.

– Tässä on töissä vähän niin kuin omassa PK-firmassa, jota et kuitenkaan omista. Tässä on paljon muitakin muuttujia kuin puhdas raha. Urheiluseuraa pyöritetään sydämellä.

Sponsoroinnilta mitattavia tuloksia

Vaasan Palloseuralla on noin 250 yhteistyökumppania, joista huolehtiminen on toimitusjohtajan vastuulla yhdessä markkinointi- ja myyntipäällikkö Teppo Haakanan kanssa. Heinäkuussa Vaasaan avattiin uusi Elisa stadion, jonka odotetaan lisäävän katsojamääriä.

– Tavoitteena on saada uusi stadion kolme kertaa kesän aikana loppuunmyytyä: avausotteluun heinäkuussa sekä Vaasa–Seinäjoki-otteluun ja viralliseen avausotteluun, Fahler kertoo.

Ainakin kaksi ensimmäistä tavoitetta saavutettiin, sillä stadionin avausottelua sekä VPS–SJK-ottelua seurasi yli 5 900 katsojaa. Enemmän katsojia on ollut tällä kaudella vain HJK–HIFK-peleissä.

Stadionin laitojen ilmoitustilat oli myyty täyteen jo toukokuussa.

– Tai siis en uskaltanut myydä enempää ennen kuin näin, kuinka paljon sinne vielä mahtuu mainoksia. Stadion tuo mukanaan myös muita näkyvyyselementtejä asiakkaille, kuten LED-valotauluja.

Vaasalaisille Fahler myy yhteistyökumppanuutta. Osa haluaa nimen uuden stadionin seinälle, toiset ilmoituksen seuran lehteen ja osa haluaa tietää, kuinka moni heidän asiakkaistaan on käynyt katsomassa pelejä. Yritykset haluavat saada käyttöönsä lukuja ja tietoa asiakkaista.

Urheiluseurojen talous on ollut viime vuosina tiukalla. Yritykset eivät tee hyväntekeväisyyttä vaan sponsorointisopimusten pitää tuottaa tulosta. Se on myyntitaustan omaavalle Fahlerille vain etu.

– Tämä ei ole enää mitään sponsorointia, tämä yhteistyökumppanuutta. Tässä mitataan lukuja.

Fahlerin mukaan kauppojen saaminen on vaikeampaa kuin yritysmaailmassa. Tulos on kuitenkin ollut hyvä: Vain yksi asiakas on suoraan sanonut, etteivät rahat eivät riitä paikallisen jalkapallon tukemiseen. Muiden kanssa kaupat ovat syntyneet.

Liian kiltti esimieheksi

Fahler on tehnyt koko ikänsä myyntiä, pääosin telepuolella. Ensimmäinen B-to-B-myynnin työpaikka oli Soneralla, jonka jälkeen hän on omien sanojensa mukaan ollut siellä ja täällä.

– Nykyisessä työssäni on älyttömän hieno titteli, vaikka tämä on ihan perinteistä myyntityötä. Juuri sitä, mitä olen aina tehnyt, Fahler sanoo.

Tulosten kautta Fahlerille siirtyi esimiesvastuuta myyntitiimeissä. Vuonna 2010 hän muutti Vaasasta Helsinkiin vetämään yritysoperaattori TDC:n Helsingin ja Turun myyntiä. Samaan aikaan tytär muutti Helsinkiin lukioon.

–  Esimiestyöni suurin ongelma on se, että alaiset ovat kavereitani. Monien mielestä olen aivan liian kiltti myyntijohtajaksi. Minun tiimilläni on kuitenkin yleensä ollut asiakaskäynnit ja myynnit ylivoimaisesti parhaalla tasolla.

Esimiestyössä Fahler vannoo luottamuksen nimeen. Hän antaa työntekijälle kaksi mahdollisuutta. Jos niissä epäonnistuu, kolmatta tilaisuutta ei enää tule.

–   Se on toiminut hyvin.

Muutaman vuoden Fahler ehti ravata kahden kaupungin välillä. Työ ja tytär olivat Helsingissä, vaimo Vaasassa. Lopulta puolisokin muutti pääkaupunkiin. Helsinki ei kuitenkaan tuntunut kodilta.

Keväällä 2014 teleoperaattori Anvialle avautui aluepäällikön paikka Seinäjoelle. Työpaikka houkutteli, Seinäjoki ei.

–  Vaasalaiselle Seinäjoki on huono paikka. Laitoin kuitenkin hakupaperit viimeisenä päivänä. Hakiessani tiesin, että se on minun paikka, jos vain haluan työn. Sen verran minulla on itseluottamusta.

Fahler sai paikan.

Anvialla hän ehti työskennellä vain puolitoista vuotta, kunnes headhunter soitti ja kysyi hänen kiinnostustaan Vaasan Palloseuran toimitusjohtajan tehtävään. Päätös ei ollut helppo.

– Saavutin työssäni Anvialla kaikki mittarit, jotka pitikin. Se minua harmittaa kaikista eniten, että työpaikkaa vaihtaessani koin jättäväni kaverini pulaan.

Älyttömän hyvä tarina

Urheilumaailman edustajana yritysten kanssa asioiminen on huomattavasti perinteistä B-to-B-myyntiä rennompaa. Mustat nahkakengät ovat vaihtuneet valkoisiin tennareihin.

– Minä kierrän ympäri Vaasan toria ja kerjään rahaa, Fahler tokaisee.

Se on vaatimattomasti sanottu. Toimitusjohtajana Fahler pääsee tapaamaan yritysten ja pörssiyhtiöiden toimitusjohtajia.

– Suurin osa isoista firmoista näkee, että heidän tehtävänsä on tukea paikallista urheilua. Meillä on älyttömän hyvä tarina. Eikä Vaasassa ole muita veikkausliigaseuroja.

Vaikka jalkapallo ei ole Suomessa ykköslaji, sen suosio on nousussa. Viime kaudella tehtiin kaikkien aikojen katsojaennätys. Eikä uutta toimitusjohtajaa yhtään haittaa se, että viime vuonna Seinäjoki vei Suomen mestaruuden. Se nimittäin kasvattaa katsojamääriä Pohjanmaalla. Seinäjoki–Vaasa-otteluissa on sellaista Suomi–Ruotsi-henkeä.

 

Petri Fahler

  • Vaasan Palloseuran toimitusjohtaja
  • Asuu Vaasassa. Perheeseen kuuluu vaimo, koira ja Tukholmassa asuva tytär.
  • Koulutukseltaan merkonomi. Lisäksi markkinoinnin ja johtamisen opintoja avoimesta yliopistosta.
  • Treenaa kuntosalilla ja ulkoilee koiran kanssa.
  • Pohjanmaan MMA:n hallituksen jäsen sekä MMA:n hallituksen varajäsen.
Kirjoittajan nimi: 
Anni Karppanen
Kuva: Ann-Sofi Berg
Topic: 
Myynti