Someharrastuksesta tuli bisnes

Myyntityön tradenomiksi opiskeleva Vilma Järvinen, 21, työskentelee LähiTapiolassa palveluneuvojana ja tekee some-markkinointia oman yrityksensä kautta.

Opiskelen Haaga-Heliassa Pasilan kampuksella myyntityön tradenomiksi. Täyspäiväisen opiskelun ohella toimin parhaillaan yrittäjänä omassa osakeyhtiössäni, jonka perustin sosiaalisen median markkinointia varten vuoden 2017 keväällä.

Yrittäjyyden lisäksi työskentelen vakuutusyhtiö LähiTapiolassa palveluneuvojana. Siellä työtehtäviini kuuluu niin sanottujen inbound-puheluiden ottaminen ja sähköisten kontaktien hoitaminen.

Olen aina rakastanut työskentelemistä asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä, koska kyseisissä tehtävissä saan todella haastaa itseäni ja kehittyä jatkuvasti paremmaksi. Myynnissä hyvin tehdyn työn vaikutukset näkee myös konkreettisesti – iloa saa tuotettua niin itselleen kuin myös asiakkaille. Onnistumisten mukanaan tuoma fiilis on yksi parhaista asioista, mitä voi kokea työssä.

Olen jo useamman vuoden ajan tehnyt sivutyönä erilaisia someyhteistyökampanjoita lukuisien eri yritysten kanssa ja luonut vuosien saatossa bloggailu- ja Instagram-harrastuksestani bisnestä. Olen aina ollut avoin ihminen ja tykännyt jakaa paljon itsestäni ja elämästäni muille. Olen pystynyt kehittämään vuonna 2012 aloittamastani harrastuksesta itselleni sivutyön ja sitä kautta luomaan itsestäni brändiä. Esimerkiksi Instagramissa minulla on lähes 30 000 seuraajaa.

Parasta sometyössä ovat ihmiset, jotka seuraavat arkeani eri somekanavissa päivästä toiseen ja piristävät minua ihanilla ja tsemppaavilla kommenteillaan.

Tähän mennessä mielenkiintoisimpia kokemuksia opiskelijaelämässä ovat olleet kaikenlaiset opiskelijabileet ja -tapahtumat. Olen mukana myös juuri perustetussa Haaga-Helian myynnin opiskelijat -yhdistyksen toiminnassa.

Liityin MMA:han muistaakseni heti ensimmäisellä opiskeluviikollani viime syksynä. Olemme saaneet MMA:lta hyviä luennoitsijoita tunneille kertomaan kokemuksia ja tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Lisäksi oli mahtavaa saada MMA yhteistyökumppaniksemme Sales Forum -tapahtumaan, joka oli luokkani yksi laajimmista kurssitehtävistämme viime syksynä.

MMA on täynnä mahtavia tyyppejä! Kiitos, että olette niin tiiviisti tukemassa myynnin ja markkinoinnin opiskelijoita.

 

Vilman kysymys konkarille:

Miten päästä henkilöbrändin rakentamisessa uudelle tasolle?

Kriisiviestinnän kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo vastaa Vilma Järvisen kysymykseen.

”Nyt kun en tunne kysyjän tilannetta, vastaan yleistasolla. Yleisesti ottaen henkilöbrändin rakentamisessa on kolme vaihetta ja niistä mitään ei saa unohtaa.

Ensimmäinen vaihe liittyy siihen, että sinun pitää tuntea itsesi ja tietää millainen olet, missä olet hyvä, missä tarvitset apua. Jos tässä vaiheessa menee jotain pieleen tai vaihe jää tekemättä, alat helposti esittää jotain roolia ja pahimmillaan itsekin uskot siihen. Tämä itseensä tutustumisen vaihe on ikuinen prosessi.

Toisessa vaiheessa viestit ykköskohdan asioista muille. Tätä ei saa tehdä adjektiiveilla eli kehumalla itseä, vaan todentamalla asian käytännössä. Et esimerkiksi sano olevasi nopea, vaan vastaat nopeasti meileihin, jaat nopeasti uutisia ja niin edelleen. Jos olet luotettava, hoidat kaikki asiat oikeasti loppuun asti. Jos kehut itseäsi, ihmiset eivät tiedä puhutko totta. Teot puhuvat puolestaan.

Kolmannessa vaiheessa kehitä itseäsi, kun huomaat itselläsi vajavaisuuksia, joita meillä kaikilla on. Jos saat esimerkiksi jatkuvasti palautetta muilta siitä, että viet liikaa tilaa, anna heille tilaa.

Ne, jotka ovat aitoja, erottuvat. Myös kanavavalinnat tulevat luonnollisesti sen jälkeen, kun tiedät, millainen olet. Jos olet valokuvaaja ja haluat viestiä siitä muille, se tehdään Instagramissa eikä tekstipohjaisissa kanavissa. Jos haluat bisnestarjouksia tai viestiä yrittäjyydestäsi, LinkedIn on luonteva kanava siihen.”

Kirjoittajan nimi: 
MMA
Topic: 
Markkinointi