Salla Seppä tekee tapahtumia tyynesti ja tyylillä

salla seppä
‒ Olen aina ollut hyvin intohimoinen työn suhteen. Olen ollut onnekas, sillä minulla on ollut esimiehiä, jotka ovat nähneet, mihin pystyn. Sen myötä olen lähtenyt reippaasti heittäytymään ja halunnut ylittää minuun asetetut odotukset, Salla Seppä sanoo.

Salla Seppä on järjestänyt isoja tapahtumia Nokian, Microsoftin ja nyt Nordic Business Forumin palveluksessa. Vuosien kokemus on opettanut hänet etsimään tiimiläistensä vahvuuksia.

Salla Seppä on työskennellyt koko uransa suurten kansainvälisten brändien kanssa. Tie yritysmaailmaan ja markkinoinnin pariin on kuitenkin ollut poikkeuksellinen.

Seppä opiskeli valtiotieteitä Helsingin yliopistossa. Opiskeluaikana hän hyödynsi ahkerasti opiskelijavaihdon mahdollisuuksia. Kaksi ja puoli vuotta kului Uppsalassa muun muassa rauhan- ja konfliktintutkimuksen parissa. Sen lisäksi hän opiskeli vuoden Lontoossa.

Opintojen perusteella Sepän voisi kuvitella työskentelevän Euroopan unionin tai ulkoministeriön palveluksessa, mutta yritysmaailma imaisi hänet mukaansa jo 2000-luvun alussa. Tuolloin Nokia tarjosi Suomen mittakaavassa ainutlaatuisia uramahdollisuuksia.

– Olen aina hakeutunut työpaikkoihin, jotka ovat alansa parhaita. Opiskelijana olin töissä Stockmannilla. Siellä asiakaspalvelu oli ylpeydenaihe. Ulkoministeriö taas oli kansainvälisen politiikan opiskelijan unelmaharjoittelupaikka. Nokiasta kiinnostuin yrityksenä sen kansainvälisyyden takia, Seppä muistelee.

Avoin uusille mahdollisuuksille

Ura Nokiassa alkoi vuonna 2001 toimistotehtävissä henkilöstövuokrausyrityksen kautta. Niistä Seppä rekrytoitiin nopeasti nokialaiseksi. Hän alkoi vetää yrityksen sisäistä prototyyppitestausohjelmaa Espoossa ja sai päättää, ketkä Nokian pääkonttorin työntekijöistä pääsivät testaamaan vielä julkaisemattomia kännykkämalleja.

– Se oli loistava tilaisuus verkostoitua muiden työntekijöiden kanssa. Jälkikäteen olen huomannut, että monet parhaat kontaktini ovat peräisin noilta ajoilta.

Seppä viihtyi työssään hyvin, kunnes vuonna 2004 hänelle avautui mahdollisuus siirtyä Nokian yhteiskuntavastuutiimiin. Työ vastasi paremmin hänen koulutustaan Nokian investoidessa erilaisiin nuorison kehittämisohjelmiin ympäri maailmaa. Jo tuolloin Seppä oli mukana järjestämässä ensimmäisiä isoja tapahtumiaan.

– Olen aina hypännyt innolla mukaan uusiin mahdollisuuksiin. Myöhemmin siirryin yhteiskuntavastuutiimistä Nokian bränditiimiin. Pääsin tekemään monipuolisesti markkinointia ja erilaisia tapahtumia, joiden pariin hakeuduin sittemmin kokonaan.

Johtaja haluaa tiimilleen hyvää

Senior Specialist, Brand Manager, Marketing Manager, Senior Marketing Manager… Vuosien varrella Sepän tehtävänkuvat vaihtelivat.

Nokiassa lanseerattiin 2000-luvulla runsaasti erilaisia puhelimia. Seppä oli mukana järjestämässä tilaisuuksia eri puolilla maailmaa niin asiakkaille, yhteistyökumppaneille kuin lehdistöllekin. Lisäksi tulivat vuosittaiset Nokian myynti- ja markkinointikokoukset, joihin koottiin 200–300 organisaation avaintekijää. Nokian isoja tapahtumia järjestettiin Sepän aikana muun muassa Lontoossa, Berliinissä, Kuala Lumpurissa, San Fransiscossa, Istanbulissa, New Yorkissa ja Abu Dhabissa.

Seppä vastasi tapahtumista tyypillisesti projektipäällikön roolissa. Hänen tehtävänään oli saada eri puolilla maailmaa toimivat virtuaalitiimiläiset vetämään yhtä köyttä.

Projektijohtamisen haasteena oli, ettei Seppä ollut tiimiläistensä linjaesimies. Projektista piti tehdä innostava, jotta tiimiläiset halusivat antaa siihen parhaan työpanoksensa.

– Uskon, että ihmisten pitää saada käyttää työssään omia vahvuuksiaan. Siksi mietin aina tarkkaan, kuka voisi olla hyvä missäkin tehtävässä ja sitoutan tiimiläiseni rooleihinsa etukäteen. Yritän myös aina projektiroolituksia suunnitellessani miettiä, miten tiimiläiseni voisivat toimenkuvansa ohessa oppia uutta, Seppä sanoo.

Hän on panostanut myös viestintään ja avoimeen ilmapiiriin.

– Hyvä esimies on kiinnostunut tiimistään, kiintynyt heihin ja haluaa heille hyvää. Minun tehtäväni on auttaa tiimiläisiäni saamaan itsestään parhaansa irti.

Muutosmyönteinen ihminen

Seppä on kiitollinen siitä, että hänellä on ollut urallaan paljon erinomaisia esimiehiä, jotka ovat nähneet hänen potentiaalinsa ja antaneet vastuuta. Viiteentoista vuoteen on kuitenkin mahtunut monenlaisia esimiehiä.

– Tämä voi kuulostaa raflaavalta, mutta paras johtajuuskorkeakouluni ovat olleet ne muutamat ”huonommat” esimieheni. Heidän alaisuudessaan olen oppinut, mitä ehdottomasti haluan välttää omassa esimiestyössäni.

Vuonna 2014 Nokia myytiin Microsoftille. Samalla Sepän työnantaja vaihtui ja pääkonttori siirtyi Espoosta Seattleen.

– Minulle siirtymä oli aika saumaton. Olen hyvin muutosmyönteinen ihminen. Otan asiat niin kuin ne tulevat ja näen muutoksen tuomat mahdollisuudet uhkakuvien sijaan.

Tärkeintä on tasapaino

Kymmenen tunnin aikaero pääkonttorille toi työhön haasteita, mutta antoi toki myös mahdollisuuksia. Sepällä ei ollut aamulla kiire töihin. Kun Suomessa kello oli kahdeksan, Seattlessa ja Lontoossa nukuttiin. Se mahdollisti esimerkiksi urheilun aamulla tai lasten saattamisen kouluun.

Työkeskeisenä ihmisenä Seppä puhuu mielellään tasapainosta. Urallaan menestyvän ihmisen ei tarvitse olla työnarkomaani. Hän itse suhtautuu työhön intohimoisesti, mutta ei ole valmis luopumaan vapaa-ajasta perheen kanssa.

– Kokemukseni mukaan vaativiakin töitä voi tehdä intohimoisesti ja silti siten, että balanssin tunne säilyy. Aina se ei ole helppoa, mutta useimmiten omilla valinnoilla on mahdollista vaikuttaa asiaan. En halua jälkikäteen katua tekemiäni valintoja esimerkiksi ajankäytön suhteen. 

Kansainvälisiä tehtäviä Suomesta käsin

Microsoftilla Seppä ehti työskennellä runsaat kaksi vuotta. Kiinnostavimpien markkinointiroolien siirtyessä Microsoftin pääkonttorille Seattleen oli hyvä tilaisuus miettiä omaa uraa uudesta näkökulmasta. Vastaavien tehtävien tekeminen olisi vaatinut tiiviimpää läsnäoloa pääkonttorilla, mutta kouluikäisten lasten sekä puolison työn takia muutto Seattleen ei tuntunut perheelle oikealta vaihtoehdolta.

Nordic Business Forumin Seppä oli noteerannut ensimmäisen kerran vuonna 2014, jolloin tapahtuma siirtyi Jyväskylästä Helsinkiin sen kasvettua tuhansien osallistujien loppuunmyydyksi seminaariksi. Hän osallistui itse vuoden 2015 tapahtumaan ja vaikuttui suuresti nuorten jyväskyläläisten aikaansaannoksesta.

Keväällä 2016 Nordic Business Forumissa avautui paikka, joka oli kuin hänelle tehty: kansainvälistyvän businesseminaarin ydintiimiin etsittiin vahvistusta. 

Suuresta yrityksestä pieneen firmaan

Nordic Business Forumissa on Sepälle paljon uutta. Yrityksessä työskentelee alle 20 ihmistä. Työtekijöiden keski-ikä on noin 30 vuotta ja pääkonttori on Jyväskylässä.

– Sain aiemmin tehdä töitä näköalapaikalla kahdessa isossa, kansainvälisessä yrityksessä. Nyt kaikki päätökset tehdään pienen tiimin kesken. Koko tiimi voi osallistua strategiatyöhön ja moniin sellaisiin asioihin, jotka isossa firmassa veivät paljon aikaa tai tapahtuivat muiden toimesta. On todella inspiroivaa ja motivoivaa saada olla tässä vaiheessa uraa osa pientä organisaatiota, Seppä sanoo.

Nordic Business Forum on tähän asti järjestänyt kansainvälisellä puhujakaartilla koostettuja yritysseminaareja Suomessa. Nyt yritys on lähdössä kansainvälisille markkinoille. Tammikuussa 2017 Nordic Business Forum Sweden järjestetään Tukholmassa.

– Kansainvälisyys oli yksi niistä kriteereistä, jotka asetin seuraavalle työlleni päätettymme jäädä Suomeen. Kansainvälisyys on osa DNA:tani.

Irti stressistä

Seppä vastaa tapahtuman asiakaskokemuksesta, jossa ensiluokkaisella seminaariasiakaspalvelulla on keskeinen rooli. Osallistujia oli tänä vuonna 5700, ensi vuoden päätapahtumassa jo 7000.

Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä noin 250 vapaaehtoisen opiskelijan kanssa. Osa heistä koulutetaan esimiehiksi omille vapaaehtoistiimeilleen. Koulutuksissa sääntöjen ja ohjeiden jakamisen sijaan painotetaan sitä, miten saada jokainen nuori ratkaisemaan tilanteet itse ja antamaan oma parhaansa tapahtuman käyttöön.

Tapahtumien järjestäminen voi olla äärimmäisen stressaavaa. Vuoden työpanos kulminoituu muutamaan tapahtumapäivään. Kokemus on kuitenkin opettanut Sepälle, että stressaaminen on turhaa.

– Tapahtumajärjestäjänä nautin viimehetkien jännityksestä. Se kuuluu asiaan. En ole osannut stressata enää vuosiin. Kokemus on opettanut, että kaikesta selvitään, Seppä kertoo.

– En onneksi ole kirurgi. Kukaan ei kuole, jos kaikki ei tapahtumassa mene juuri niin kuin suunniteltiin, Seppä nauraa.

‒ Se ei silti tarkoita, etten ottaisi työtäni vakavasti.

 

Salla Seppä

  • Aloitti elokuussa 2016 Nordic Business Forumin asiakaskokemuksen johtajana.
  • Työskenteli aiemmin Nokiassa ja Microsoftilla muun muassa erilaisten tapahtumien parissa.
  • 41-vuotias valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
  • Asuu Espoossa, josta on myös kotoisin. Perheeseen kuuluu aviomies sekä 7- ja 10-vuotiaat tyttäret.
  • Viettää vapaa-aikansa perheen ja liikunnan parissa.

 

Kirjoittajan nimi: 
Anni Karppanen
Kuva: Mikko Käkelä