Sadan liikeidean mies

Liiketoimintajohtaja Timo Moilanen saattaa herätä keskellä yötä kirjoittamaan ylös mieleen pullahtanutta liikeideaa. Päivätyönään hän pyörittää aninkainen.fi-ketjua yhdessä Jethro Rostedtin kanssa.

Lannanluonti vielä menetteli, mutta mansikoiden poiminta ei, kun Timo Moilanen vietti lapsuuden kesiä isovanhempien maatilalla Kokemäen Peipohjassa. Timolle oli luvattu markka litralta, mutta pieniä mansikoita oli työläs löytää ja niistäkin puolet meni suuhun, joten rahaa kertyi liian hitaasti. Siitä huolimatta hän kyykki mansikkamaalla, mutta teki myös muita maatilan töitä, joista ei maksettu palkkiota.

− Siellä oppi arvoja, jotka ovat hyviä työelämässä. Myös meillä Aninkaisilla on se henki, että kaikki tekevät kaikkea ja ketään ei sorsita. Jonkun on pakko olla johtaja, mutta meillä on matala organisaatio ja itsekin siivosin tiskipöydän viimeksi eilen, liiketoimintajohtajana ja yhtenä yrityksen osakkaana toimiva Moilanen sanoo.

aninkainen.fi-ketju on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Toimistojen määrä on tuplattu viimeisen kolmen vuoden aikana, jotka Moilanen on työskennellyt yrityksessä. Henkilöstöä eri toimipisteissä on nyt yhteensä reilu satakunta.

Moilasta kuunnellessa myynti ja kiinteistönvälitysala tuntuu hänelle luontevalta: tavoitteellisuus ja myyntihenkisyys ovat hyviä ominaisuuksia myyjälle, ja ensimmäinen asuntokin tuli ostettua heti, kun 18 vuotta tuli täyteen.

Jethro Rostedt sai kuitenkin kosiskella Moilasta useamman vuoden, ennen kuin hän siirtyi kiinteistönvälitysalalle ja Aninkaisille vuonna 2015. Parivaljakko tapasi Diili-televisiosarjan kuvauksissa vuonna 2009, mutta Moilasen kiinnostus suuntautui ohjelman jälkeen enemmän sijoitus- ja varainhoitosektorin töihin.

Diili

”Tuttavat sanoivat aluksi, että minun pitäisi mennä Idolsiin, sillä soitin bändissä. Sain ensimmäiset rummut 5-vuotiaana, bassoa olen soittanut teini-ikäisestä ja vanhempana aloitin saksofonin soiton. Olen ottanut myös laulutunteja. Sitten kun Diiliin etsittiin kilpailijoita, minua alettiin kannustaa osallistumaan sinne.

Olin ollut kahdeksan vuotta myyntipäällikkönä Lähivakuutuksessa ja mielestäni osoittanut epäilijöille, että pystyn pitkäjänteiseen työhön. Kaipasin jotain uutta tekemistä. Diilin tekijät hakivat myyntijohtajaa Sipoonrannan asunnoille ja kerroin heille hakiessani, että olen niin kova myyntimies, että myyn vaikka lunta eskimoille.

Kaikki aina kiertelevät ja sanovat, että eivät hakeudu ohjelmaan julkisuuden vuoksi. Minä menin hakemaan julkisuutta, jotta pystyisin olemaan parempi myyjä ja verkostoitumaan uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Jengi unohtaa, että kontaktipinta ratkaisee myyntityössä. Se, joka tuntee eniten ihmisiä, myy eniten, jos osaa hyödyntää verkostojaan.

Minulla oli laajat verkostot jo ohjelmaan mennessäni. Valitettavasti niistä ei ollut ohjelman aikana hyötyä, sillä kännykät otettiin pois ja yhteydenotot verkostoihin ja läheisiin oli kielletty. Se oli kuin armeija; oma kuplansa.

Kokemus opetti ennakkoluulotonta ja avointa asennetta. Kun sinut heitetään tekemään ryhmätöitä ihmisten kanssa, joista et tiedä mitään, et voi pärjätä muuten. Kun on onnistuttava niillä eväillä, mitä jokaisella on, silloin alkaa nähdä muut voimavarana.

Bisnes

Harrastan ajattelua ja itseni sparraamista ja kehittämistä. Innostun monista asioista ja mieleen tulee paljon liikeideoita. Kun muutin 18-vuotiaana Harjavallasta Turun Varissuolle, huomasin, miten paljon pelkässä lähiössä asui ihmisiä Harjavaltaan verrattuna. Mietin, että pitäisihän täällä joku hampurilaispaikka olla.

Soitin Hesburgerin perustajalle Salmelan Hessulle ja ehdotin, että jos hän laittaisi sinne pystyyn Hesburgerin, niin voisin lähteä sitä vetämään yrittäjänä. Hän ei silloin syttynyt ajatukselle, mutta kyllä siellä nyt on Hesburger, joten ehkä hänellä vain vähän kesti kypsytellä ajatusta.

Minulla on musta muistikirja, johon kirjaan ideoita. Saatan herätä keskellä yötä ja kirjata sinne liiketoimintasuunnitelman rakenteen. Sitten jätän muhimaan. Olen suunnitellut, että julkaisen joskus teoksen ”Sata ja yksi bisnesideaa”. Aikuisella iällä keksimistäni liikeideoista on moni kyllä toteutunutkin, jonkun toteuttamana.

Tavoitteellisuus

Selviän huonoista hetkistä laittamalla asiat paperille ja hoitamalla ne yksitellen kuntoon. Kun aloitin uudella toimialalla eli kiinteistönvälityksessä, otin tavoitteeksi soittaa seuraavan viiden viikon aikana joka viikko puhelimeni yhteystietolistalta läpi 200 kontaktia. Minulla oli puhelimessa yhteensä 1 846 numeroa.

Aloitin puhelun kyselemällä kuulumisia. Siitä seurasi, että he kysyivät mitä minulle kuuluu, jolloin pääsin kertomaan, että olen nyt tällä alalla.

Samoin otin tavoitteeksi postata sekä Facebook- että LinkedIn-kanaviini joka viikko jotain, mikä liittyy kiinteistöihin, rakennusalaan, Aninkaisiin tai Jethroon eli suoraan tai epäsuorasti työhön. Minulla oli silloin molemmissa kanavissa noin tuhat kontaktia.

Sain ensimmäisten neljän viikon aikana välitettäväksi neljä kiinteistöä, kaksi asunto-osaketta ja 20 000 neliömetriä toimitiloja. Toki enemmänkin olisi saanut tulla, mutta se oli hyvä alku.

Myyjän ongelma on se, että sitä alkaa helposti miettiä miksi ei voi soittaa jollekulle. Hänen kanssaan on ehkä tehnyt juuri kaupat tai CRM:ssä lukee, että soita vuoden päästä. Sitä hetkeä vuoden päästä ei ehkä koskaan tule; pitää soittaa nyt. Myynti on ammattiurheilua vastaavaa toimintaa. Pitää sparrata ja treenata itseään joka päivä ja uskoa omaan tekemiseen.

Henkilöbrändi

Julkisuus ei välttämättä auta lyömään rahoiksi, mutta se saattaa avata ovia ja helpottaa myyntityötä. Diilin kilpailijoista esimerkiksi Jethro Rostedt ja kauppias Sampo Kaulanen ovat pystyneet kunnolla hyödyntämään julkisuutta. On siellä ollut toki monia muitakin työllään ansioituneita ja erittäin osaavia myyjiä, joille Diili on avannut useita ainutlaatuisia mahdollisuuksia.

Omaa henkilöbrändiä pitää rakentaa systemaattisesti, myös klo 16:n jälkeen. Jos olet myyntimies ja osallistut johonkin tapahtumaan, jokaisen ympärilläsi olevan pitää tietää mitä teet työksesi ja sinun pitää tietää mitä muut tekevät. Pitää profiloitua myyjäksi ja tuoda se reippaasti esille.

Diilin kuvausten alkaessa, kun muut istuivat tauolla tyhjien kaljakorien päällä, astelin johtoryhmän huoneeseen kättelemään ja kyselemään kuulumisia. Aika kannattaa käyttää hyödyksi.

Jethro

Jethro on yrityksen keulakuva ja markkinointimies. Toisaalta hän on myös yrityksen paras myyntimies; hän hankkii koko ketjuun eniten kohteita myytäväksi. Operatiivinen toiminta on enemmän minun harteillani.

Olemme samanlaisia, mutta hirveän erilaisia. Jethro puhuu, minä teen. Olemme molemmat esillä ja laitamme itsemme likoon, joka paikassa ja koko ajan. Hän on oppinut minulta sen, että kun jotain tehdään, tehdään se kunnolla ja loppuun asti. Minä olen oppinut häneltä positiivista tekemisen meininkiä. Ruikutetaan vähemmän ja tehdään enemmän, mutta pilkettä silmäkulmassa ja toista kannustaen.

Paras diili

Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, elämäni paras diili on kolme lastani. Ennen olin urakeskeisempi. Nyt järjestän asiat niin, että pystyn olemaan mukana näkemässä, kun lapset kasvavat ja kehittyvät. Yrityksen pikkujouluihin tai muihin juhliin voi mennä yhdessä kumppanin kanssa ja ottaa ilon irti yhdessä.

Olen toiminut pikkujunnujen jalkapallovalmentajana. On jännä hetki, kun entinen pikkujunnu tulee kaupassa vastaan ja moikkaa jo madaltuneella äänellään. Kyllä ne tärkeimmät asiat menevät pinnallisuuden alle.”

 

Timo Moilanen, 38

  • Liiketoimintajohtaja ja osakas aninkainen.fi-kiinteistönvälitysketjussa
  • Osaomistajana ja sijoittajana start-up-yrityksissä, mm. Lumo Creative Oy ja Homnia
  • Kilpailijana Diili-sarjan ensimmäisellä tuotantokaudella vuonna 2009
  • Harrastaa musiikin, valmentamisen ja liikunnan lisäksi maanpuolustusta
  • Toimii myyntikouluttajana ja on käynyt kouluissa puhumassa myös koulukiusaamisesta
  • Perheeseen kuuluu avovaimon lisäksi 13-, 8- ja 3-vuotiaat lapset
Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas
Kuvat: Jenna Lehtonen
Topic: 
Markkinointi