Näin saat yhteydenottoja työnantajilta ja headhuntereilta

Haluatko uuden työpaikan? Tee itsestäsi näkyvä ja varmista, että löydyt Googlesta, neuvoo rekrytointikonsultti Marjut Kolu. 

Hyvät työpaikat ovat kiven alla, totesi moni MMA:n työpaikkakyselyyn vastanneista. Miten pärjätä kilpailussa halutuista työpaikoista ja saada yhteydenottoja työnantajilta sekä headhuntereilta?

Kukapa sen parhaiten tietäisi kuin headhunter. Kysyimme neuvoa Marjut Kolulta Nordic Progress Oy:stä. Lainaukset hän on poiminut tapaamiltaan työnhakijoilta.

Avaudu ja näy somessa

  • Tee itsestäsi näkyvä. Jos sinusta ei löydy googlaamalla yhtään mitään, on syytä ryhtyä pikaisiin toimiin.
  • Kerro muille, jos etsit uutta työtä. ”Kaksi tuttua naista jutteli kuntosalin saunassa. Toinen kertoi jääneensä työttömäksi ja etsivänsä töitä. Kolmas lauteilla olija alkoi kysellä, mitä puhuja oli tehnyt työkseen. Kävi ilmi, että hän oli etsimässä juuri työttömäksi joutuneen kaltaista henkilöä. Tästä syntyi tapaaminen ja työsopimus vakituiseen työsuhteeseen.”
  • Käy ammatillisissa tapahtumissa. ”En olisi millään viitsinyt lähteä perjantai-iltana Vanhalle Ylioppilastalolle alani koulutus- ja verkostoitumistilaisuuteen, mutta kun työtön olin, niin menin. Luennoitsija kertoi esityksensä lopuksi, että heillä on vuorotteluvapaan sijaisen etsintä käynnissä ja kuinka on ollut vaikeaa löytää sopiva. Kahvitauolla käytiin lyhyt keskustelu. Seuraavalla viikolla olin haastattelussa ja sitä seuraavalla viikolla aloitin. Nyt sain vuoden jatkoa!”
  • Jos et vielä ole Facebookissa, liity. Laita sinne myös lisätietoa itsestäsi, kuten koulutuksestasi, työpaikoistasi ja asuinpaikkakunnasta.
  • Seuraa Facebookin viestikanavaa, sillä rekrytoija voi ottaa yhteyttä sitäkin kautta. ”Voi ei, nyt vasta luin viestisi! Se työpaikka olisi ollut minulle sopiva. Harmi!”
  • Jos et vielä ole Instagramissa, liity. Sieltäkin voit saada vinkkejä työpaikoista.
  • Liity ryhmiin. Kommentoi ja kerro, että olisit valmis uusiin haasteisiin.

LinkedIn-profiili puhuu puolestasi

”Jonninjoutavaa hypetystä. Osaa ne firmat soittaa muutenkin, koska ne tietää, kuinka hyvä olen ja että olen juuri jäänyt työttömäksi.”

Ei pidä paikkaansa. Harva on niin haluttu tekijä, että voi jättäytyä LinkedInin ulkopuolelle.

  • Tee LinkedIn-profiili huolella.
  • Laita profiiliisi toimiva puhelinnumero. Jos olet käyttänyt useita numeroita, tarkista, mikä numero Fonecta Finderistä löytyy. Muuten saattaa käydä niin, että headhunter joutuu soittamaan sinulle työpaikkasi vaihteen kautta - jos soittaa. Eikä headhunter soita 33:lle samannimiselle henkilölle saadakseen sinuun yhteyden.
  • Huomaa, että joku voi lähettää viestin LinkedInin kautta. On turha lähestyä headhunteria vuoden kuluttua: ”Vieläkö se vuosi sitten lähettämäsi työpaikkatarjous on voimassa vai oletko jo löytänyt siihen ihmisen? Sorry, kun minä en muista lukea noita viestejä. Olisin ollut kiinnostunut siitä paikasta.”
  • Tutki yritysten avoimia työpaikkoja LinkedInistä ja muista sosiaalisen median kanavista.

CV kuntoon

  • Laita toimiva sähköpostiosoitteesi CV:hen.
  • Laita työpaikoista alkamis- ja loppumisvuosien, yritysten nimien ja titteliesi lisäksi muutakin. Älä odota, että pääset kertomaan tehtävistäsi haastattelussa.
  • Tee englanninkielinen CV valmiiksi hyvissä ajoin. Jos teet sen edellisenä yönä ennen lähettämistä, niin et ehdi tarkistaa kirjoitusvirheitä.

Valmistaudu haastatteluun

  • Valmistaudu. Käy yrityksen kotisivuilla hakemassa tietoa.
  • Tutki LinkedInistä, keitä yrityksessä työskentelee.
  • Kerro haastattelussa itsestäsi lyhyesti. Älä tarinoi, vaikka olet itsesi paras asiantuntija.
  • Kysy lisää, kun vastapäätäsi istuu henkilö, joka osaa kertoa, millaisesta työstä ja yrityksestä on kysymys.
  • Kysy, kun sinulta lopuksi tiedustellaan, että onko sinulla jotakin kysyttävää.

 

Marjut Kolu

Myyntipäälliköitä, tuotespesialisteja, lääke-esittelijöitä. Johtava konsultti Marjut Kolu on rekrytoinut jopa pari sataa myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Pääasiassa hän etsii osaajia lääke- ja laiteteollisuuteen, mutta myös päivittäistavarakauppaan ja IT-alalle. 

Kolu tuntee myyntialan perin pohjin.

‒ Ukkini oli Heinäveden ensimmäinen kulkukauppias, joka ajoi hevosella ja reellä talosta taloon ja kylästä kylään myyden kodeissa tarvittavia pikkutavaroita. Myöhemmin hänellä ja mummillani oli oma sekatavarakauppa Sorsakoskella. Äitini oli töissä kaupan alalla ja molemmat poikani ovat myyntitehtävissä.

Lue lisää Marjut Kolun urasta aikaisemmin ilmestyneestä jutusta.

 

Kirjoittajan nimi: 
Sirkku Rytkönen
Topic: 
Myynti