Myynnin esimies johtaa omalla esimerkillään

Paasitornin kongressipalveluiden sujuvuudesta vastaava Mervi Tahkola säilyttää kosketuksen asiakkaisiin osallistumalla itsekin myyntiin.

Ammatinvalinta on yksi elämän tärkeimpiä päätöksiä ja siitä päättää yllättävän usein sattuma. Aivan suora ei ollut Mervi Tahkolankaan tie myynnin esimiestehtäviin.

– Olen Kuusamosta kotoisin, ja ensimmäinen työpaikkani oli Rukalla kahvila-matkamuistomyymälässä. Sieltä kipinä lähti. Olen ollut erilaisissa myyntitehtävissä vuodesta 1993. Myyntityö on minulle luontevaa. Haluan palvella asiakasta, joulukuun alussa Helsinki Congress Paasitornin kongressipäälliköksi nimitetty Mervi pohtii.

Runsaat parikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana Mervi on ehtinyt toimia muun muassa Kuusamossa matkailuneuvojana ja koskenlaskuyrityksen työntekijänä, käväistä kesätöissä saksalaisessa pensionaatissa ja kurkistaa myymälämarkkinoinnin puolelle yhteyspäällikkönä.

Lisäksi hän työskenteli yhteensä noin kahdeksan vuotta kahdessa ohjelmapalveluita järjestävässä ja myyvässä yrityksessä. Toinen yrityksistä operoi Merville rakkaampaakin rakkaammassa Lapissa, toisen toimintakenttänä oli koko Suomi. Toimenkuvaan kuului kummassakin lähes kaikki mahdollinen retkien suunnittelusta ja toteutuksesta niiden myyntiin.

– Jälkimmäisen yrityksen palvelukseen siirryin, kun muutimme 2005 miehen työn perässä pääkaupunkiseudulle. Olin silloin äitiyslomalla. Aluksi yritin hoitaa aikaisempaa tehtävääni myyntisihteerinä ja toimistopäällikkönä etänä, mutta kuvio ei oikein toiminut. Työ olisi vaatinut enemmän läsnäoloa paikan päällä. Oli helppo vaihtaa, kun yhteistyöyrityksestä avautui projektipäällikön tehtävä, Mervi muistelee.

Myyjä kuin luonnostaan

Myynnin eri tehtävät ovat langenneet Merville kuin luonnostaan, vaikka hänen alkuperäinen koulutuksensa onkin matkailualalta.

– Olen ehkä olemukseltani vakuuttava. Lisäksi osaan sekä kuunnella että kysyä – taidan olla luontaisesti kiinnostunut lähes kaikesta. Ainoastaan asiakasta kuuntelemalla voi ymmärtää hänen tarpeensa ja vain kysymällä saa tarpeeksi tietoa, jotta voi tarjota sopivaa ratkaisua.

Mervi painottaa, että asiakassuhteet rakennetaan luottamukselle.

‒ Sen verran on nähtävä vaivaa, että opettelee tuntemaan asiakkaansa. Itsestään selvää on myös se, että myymänsä tuotteen tuntee perinpohjaisesti.

Yläasteikäisenä Mervi vielä pähkäili nuoriso- tai matkailualan välillä — kumpi kantaisi pidemmälle? Kotipuolessa Kuusamossa Ruka näytti esimerkkiä siitä, mitä matkailubisnes parhaimmillaan voi olla, ja se ratkaisi. Lukion jälkeen Mervi hakeutui Lapin matkailuopistoon Sodankylään opiskelemaan alaa.

Sodankylästä Mervi valmistui kahden ja puolen vuoden jälkeen vuonna 1998. Lukion ja opintojen välillä seikkailuja janoava nuori nainen tosin ennätti pitää välivuoden, jonka vietti Belgiassa piikomassa ja ranskan kieltä opiskelemassa.

– Jossain vaiheessa keksin, että minusta voisikin tulla eräopas ja kävin sitä varten vuoden kestävän Muonion eräopaskoulun 1999‒2000. Tosin päivääkään en niitä töitä tehnyt, kun yritysmaailma vei mennessään. Taustastani oli toki paljon hyötyä. Tiesin, mitä myin, kun tarjosin asiakkaille eräretkiä. Asiakas aistii myyjän varmuuden.

Erämaailmasta kulttuuriympäristöön

Erä- ja safarimaailmassa vietettyjen vuosien jälkeen Mervistä alkoi tuntua, että se puoli matkailualasta oli nähty. Hän kaipasi uusia haasteita. Kongressimaailma liippasi sopivan läheltä matkailua.

– Finlandia-talolla sattui olemaan myyntineuvottelijan tehtävä auki ja hain sitä. Työni keskittyi nimenomaan myyntiin, en koordinoinut tilaisuuksia, Mervi kertoo.

Finlandia-talossa vierähti reilut neljä vuotta. Tuona aikana Mervi täydensi taitojaan suorittamalla työn ohessa liiketalouden merkonomin tutkinnon. Finlandia-talosta Merville on jäänyt erityisesti mieleen – paitsi ainutlaatuinen ja kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus – suorastaan poikkeuksellisen mukava työyhteisö.

– Kemiamme natsasivat ja se tuntui työpaikan hengessä. Itselleni osui lisäksi esimies, jolta opin todella paljon myyntityöstä ja esimiehenä toimimisesta. Olen yrittänyt noudattaa hänen oppejaan nykyisessä työssäni, Mervi tunnustaa.

Erityistä kyseisessä esimiehessä Mervin mielestä oli se, miten taitavasti tämä johti alaisiaan esimerkin voimalla.

– Alaiselta ei voi vaatia enempää, kuin mitä itse on valmis tekemään. Omien sanomisien ja vaatimusten takana on helpompi seistä, kun vaatii itseltään vähintään saman minkä muilta.

Paraatipaikalla meren rannalla

Paasitornin kokouskeskuksessa Mervi on työskennellyt vuodesta 2012 lähtien. Alkujaan hän tuli 1900-luvun alkuvuosikymmeninä rakennettuun ainutlaatuiseen taloon myyntineuvottelijaksi, kunnes siirtyi vuosi sitten hoitamaan myyntipalvelupäällikön pestiä ja nyt joulukuussa kongressipäällikön tehtävää.

– Jossain vaiheessa koin, että Finlandia-talolla ei ollut minulle enää uutta annettavaa. Päätin kokeilla jotain kokonaan uutta ja hain yhteyspäälliköksi myynninedistämiseen. En kuitenkaan kokenut sitä omaksi alakseni, joten laitoin verkot veteen ja päädyin Paasitorniin. Vaihtokokemus oli selvä merkki, että on parempi pysyä kongressialalla, Mervi naureskelee.

Mervin tiimiin kuuluu hänen itsensä lisäksi viisi työntekijää sekä asiakkuus- ja markkinointipäälliköt. Mervin vastuulla on sisään tuleva kauppa tarjouksen saamisesta aina sen jälkihoitoon saakka.

– Olen tottunut siihen, että näissä hommissa pitää venyä moneen. Teen myös itse tarjouksia ja soitan niiden perään eli teen ihan samaa mitä alaisenikin. Monipuolisen toimenkuvan ansiosta kosketus asiakkaaseen säilyy.

Uudet ajat, uudet haasteet

Paasitorni on pärjännyt mainiosti vaikeassa taloustilanteessa ja alati kiristyvillä kongressibisnesmarkkinoilla. Yhtenä syynä menestykseen Mervi pitää oikea-aikaisia investointeja.

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa Paasitornissa on nykyään kolmisenkymmentä muunneltavaa kokoustilaa, viisi erilaista ravintolaa sekä majoituspalveluita tarjoava hotelli. Kokonaisuuden täydensi viime keväänä avattu, viereisessä rannassa veden päällä kelluva Meripaviljonki.

– Uusiutuminen on tällä alalla erittäin tärkeää. On pysyttävä mukana ajan hengessä, muuten ei pärjää. Uuden tarjonnan luominen herättää asiakkaan kiinnostuksen. Erottautuminen ei ole yksinkertaista. Siksi pitää katsoa avarakatseisesti yli raja-aitojen uusia mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen. Toki meillä on Paasitornissa aika lyömätön, persoonallinen kokonaisuus, jonka varassa pärjäämme pitkälle. Olemme aidosti palvelualttiita.

Mervi uskoo digitalisoitumisen mullistavan lähivuosina työelämän.

– Myynnin ja markkinoinnin maailma elää murrosvaiheessa. Digitalisoituminen tulee nyt ryminällä kaikkialle. Kokousalalla sen mahdollisuuksia ei ole osattu vielä hyödyntää kovinkaan paljoa. Tuskin kokouspalveluiden myynti siirtyy kokonaan verkkokauppaan, mutta meidän on oltava esillä uusilla tavoilla ja löydettävä uusia tapoja palvella asiakkaitamme. Uutta tekniikkaa pystyy hyödyntämään monin tavoin. Digitalisoituminen on totta myös tällä alalla.

 

Mervi Tahkola

  • Työskentelee kongressipäällikkönä Paasitornin kokouskeskuksessa.
  • Asuu Espoossa aviomiehen, 11-vuotiaan pojan ja karkeakarvaisen saksanseisojan pennun kanssa 
  • Harrastaa lenkkeilyä, palapelejä, sudokuja, luonnossa liikkumista ja suunnistusta.
  • MMA Helsingin yhdistyksen jäsen.
 

 

Kirjoittajan nimi: 
Maarit Seeling
Kuva: Olli Häkämies
Topic: 
Myynti