Marianne Lauslehto: Naisille on tilausta automyynnissä

Marianne Lauslehto
Marianne Lauslehto opiskelee automyyjän työn yhteydessä Delta-akatemiassa, jossa voi käydä puolessatoista vuodessa läpi Kia-automyynnin koulutusohjelman.

Marianne Lauslehto vaihtoi automyyjäksi 59-vuotiaana. Hän kertoo, miten viisikymppinen hakija voi erottua edukseen työnhaussa.

Miten on mahdollista, ettei osaamiseni kelpaa?

Tätä mietti Marianne Lauslehto, kun lukuisista hakemuksista ja muutamista työpaikkahaastatteluista huolimatta uutta työtä ei löytynyt. Lauslehto oli jäänyt työttömäksi kesällä 2016, mutta uusi työ antoi odottaa itseään vielä vuoden 2017 alussa.

Lauslehto haki myyntiin ja markkinointiin liittyviä tehtäviä, eikä ollut nirso paikkojen suhteen. Hän teki hakemukset huolellisesti ja personoi ne jokaista paikkaa varten, kuten neuvotaan. Jos hän pääsi haastatteluun, tuloksena oli aina toinen tai kolmas sija.

− Kun kysyin työnantajilta perusteluja päätökselle, vastassa oli syvä hiljaisuus. Minulle jäi olo, että syntymävuodellani oli vaikutusta asiaan.

Sähköisissä hakulomakkeissa syntymäaika tulee vastaan ensimmäisten kysyttyjen tietojen joukossa. Siksi Lauslehto päätti ryhtyä hakemaan työtä täysin eri tavalla.

Video erottautumistekijänä

Lauslehto mietti, mitkä ovat hänen vahvuutensa ja miten hän erottuu muista. Sen perusteella löytyi neljä voimasanaa, joista tuli hänen työnhakunsa perusta: innostu, uskalla, oivalla ja erotu.

Lauslehto halusi vakuuttaa työnantajat siitä, että hän on hyvä tyyppi. Sen vuoksi hän hyödynsi MMA:n urapalveluiden työnhakuneuvontaa ja teki CV:n videon muodossa. Videosta pidettiin, vaikka työpaikka ei senkään avulla heti irronnut.

− Kielteisen vastauksen antaneista paikoista tuli sellaista palautetta, että ”Kiitos, todella erotuit joukosta.”

Eräänä päivänä Lauslehto huomasi Delta Auto -ketjun nettisivuilta, että Helsingin Herttoniemen liikkeeseen haettiin automyyjää.

− Laitoin viestin suoraan autoliikkeen päällikölle eikä rekrytointiosastolle. Mukaan liitin linkin video-CV:hen. Seuraavana päivänä soitin perään.

Autotalopäällikkö Harri Toivonen muistaa Lauslehdon puhelun.

− Jo puhelimessa aktiivisuus ja määrätietoisuus paistoivat läpi. Marianne sai itsensä myytyä puhelimessa. Video-CV osoitti modernia ajattelua sekä rohkeutta ja kertoi itsevarmuudesta, Toivonen sanoo.

Hakuaikaa oli vielä jäljellä, mutta Lauslehto kutsuttiin haastatteluun ja sen jälkeen asiat lähtivät vauhdilla eteenpäin. Nyt takana on viisi kuukautta Kia- ja Mitsubishi-myyjänä.

− Meidän aikuisten ihmisten pitää lähestyä rekrytoijaa vähän eri tavalla. Ei nuorena, vanhana, naisena, miehenä, vaan hyvänä tyyppinä, Lauslehto sanoo.

− MMA:n kurssitarjonta auttoi minua uudelle uralle ja haluan kiittää siitä.

Tavoitteena ainutlaatuinen asiakaskokemus

Lauslehto on uudesta työstään todella innoissaan. Hän kokee roolinsa naispuolisena automyyjänä tärkeäksi.

− Olen aina ostanut itse autoni ja saanut vaihtelevaa kohtelua. Kerran sain loistavaa palvelua ja silloin kyseessä oli Delta Auto -konsernin naismyyjä. Naisille on tärkeää, että myyjä on kiinnostunut ja kuuntelee, ja usein naismyyjät tekevät niin.

Myös Toivosella on hyviä kokemuksia naismyyjistä.

− Naisilla saattaa olla tunneäly kehittyneenpää kuin miehillä, ja näin ollen he osaavat lukea taitavammin ihmisiä. He ovat myös pitkäjänteisiä, eivätkä anna periksi ja luovuta niin helposti, Toivonen sanoo.

Lauslehto pyrkii luomaan asiakaskohtaamiseen hyvän tunnelman ja kartoittamaan asiakkaan tarpeet mahdollisimman tarkasti.

− Yritän tehdä tilanteesta rennon, sillä silloin kun ihminen rentoutuu, hän myös puhuu mahdollisimman paljon. Se puolestaan liittyy tarpeiden kartoittamiseen. Esimerkiksi jokin auton valintaan vaikuttava harrastus voi tulla esille silloin. Pitää myös uskaltaa kysyä. Minulla on sydämen asiana tehdä jokaisesta kohtaamisesta ainutkertainen, Lauslehto kertoo.

Lauslehto pitääkin asiakkaasta välittämistä yhtenä myyjän tärkeimmistä ominaisuuksista.

− Kävin nuorena tyttönä Stockmannin kaksivuotisen myyjäkoulun ja siellä opin asiakaspalveluhenkisyyttä. Myynnin oppii jokainen, jos on halua ja paloa ja jos välittää asiakkaasta.

Pyörien parissa kasvanut

Moottoriajoneuvot ja muut pyörillä kulkevat menopelit eivät ole Lauslehdolle mikään uusi juttu, sillä hän on myynyt uransa alkuvaiheessa moottoripyöriä. Lisäksi hän on toiminut maastopyörien myyntiedustajana.

− Olen kasvanut neljän veljen kanssa ja ajanut motskarilla, kun hekin ajoivat. Minulla on itselläni kaksi moottoripyörää. Harrastuksesta oli tosi paljon hyötyä, kun myin pyöriä. Tuolloin tuli tutuksi myös englanninkielinen tekninen sanasto, josta on ollut paljon hyötyä nyt automyyjänä, koska palvelen lähes päivittäin asiakkaita englannin kielellä.

Otto Brandt Oy:ssä polkupyörien myyntiin liittyvää aikaa Lauslehto pitää omana markkinoinnin korkeakoulunaan. Hänen vastuullaan oli paitsi B-to-B-jälleenmyyjäverkoston rakentaminen, myös markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä uusien tuotteiden lanseeraaminen.

− Rakensimme Kuwahara-brändin tyhjästä mielikuvamarkkinoinnin avulla. Vaikka kukaan ei uskonut tekemiseemme, me uskoimme.

Tuolta ajalta Lauslehdolle on jäänyt mieleen myös yksi uran tiukka paikka. Hän neuvotteli suurasiakkaan kanssa kaupoista, mutta hinta ei kohdannut ja neuvottelut päättyivät. Lauslehto sopi uuden tapaamisen erääseen aikaiseen aamuun.

− Asiakas yritti vedättää, mutta pidin pääni enkä antanut alennuksia etukäteen, vaan porrastin palkitsemisen perustuen saavutettaviin tavoitteisiin. Viimein sain kuin sainkin elämäni kaupan. Silloin neuvottelutaidoista ja periksiantamattomuudesta oli hyötyä. Yritän aina löytää ratkaisun tavalla tai toisella.  En jätä ikäviä asioita hoitamatta, vaan tartun niihin. Silloin usein osoittautuu, ettei asia olekaan niin ikävä.

Kokemus tuo tilannetajua

Lauslehto on myynyt myös ulkoilu- ja urheiluvaatteita, toiminut taloushallinnossa, työskennellyt pankkivirkailijana ja markkinointiviestinnän parissa K-kauppiasliitossa ja Kouvolan Lakritsi Oy:ssä. Hänellä on myyjän, kosmetologin, hierojan ja tradenomin koulutus.

Lauslehto kokee, että kokemuksesta on hyötyä nykyisessä työssä, sillä se tuo uskottavuutta.

− Kokemus antaa voimaa ja tilannetajua, mitä asiakkaatkin kunnioittavat tällä alalla. Pankkialan kokemuksesta ja taloushallinnon osaamisesta on ollut hyötyä. Vaikka on kiire, olen rauhallinen, koska puhutaan asiakkaan rahoista ja siis hyvin henkilökohtaisista asioista.

Lauslehto on päivittänyt osaamistaan ahkerasti tilanteen mukaan. Välillä se on vaatinut myös rohkeita päätöksiä.

− Opiskelin Rovaniemen ammattikorkeakoulussa ja vietin syksyllä 2001 opintoihin liittyvän puolen vuoden harjoittelujakson Lontoossa. Työskentelin matkatoimistossa, joka toi brittituristeja Lappiin. He tarjosivat minulle työpaikkaa Lontoosta, mutta jos olisin jäänyt, tutkinnon suorittaminen olisi jäänyt siihen ja olin lähtenyt hakemaan juuri tutkintoa. Siksi palasin takaisin Suomeen, onneksi. Tutkinnon suorittamisesta on ollut ehdottomasti hyötyä ja sainkin heti työpaikan myös Suomesta.

 

Marianne Lauslehto

  • Asuu Mäntsälässä mäyräkoira Fannin kanssa
  • Harrastaa moottoripyöräilyä, mökkeilyä, hiihtoa, talviuintia, kalastusta ja luonnossa liikkumista.
  • Kouluttaa itseään jatkuvasti seuraamalla mm. webinaareja, jotka liittyvät myyntiin ja markkinointiin ja osallistumalla MMA:n tarjoamille kursseille.
Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas