Kysymys konkarille: Mikä on verkostoitumisen rooli työelämässä?

Asiakkuuspäällikkönä työskentelevän Juho Ojaman kysymykseen vastaa MMA:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä.

Jos ystäväsi sanoisi, että hän harkitsee sähköpostin käyttöön ottamista, mitä mielikuvia se herättäisi? Voisiko kaveri olla enemmän aikaansa jäljessä? Verkottuminen ja uusien ratkaisujen hyödyntäminen ovat viestejä siitä, että haluat seurata aikaasi. Oman brändin rakentamisessa verkottuminen on keskeisiä rakennuspalikoita.

Sähköiset välineet helpottavat verkottumista. Ennen samaa asiaa ajoivat käyntikorttikansiot. Samalla kun rakennat verkostoasi LinkedInin avulla, älä pilaa mainettasi Facebookissa.

Moni suljettu foorumi vuotaa ja parhaasta ystävästäsikin voi tulla joskus vihamies. Siksi kaiken, mitä verkkoon kirjoitat, kannattaa olla sellaista, että se parantaa imagoasi. Aina oikeassa olevat valittajat eivät kiinnosta työnantajaa, mutta osaamisen jakajat ja näyttäjät saavat parhaat työtarjoukset.

Myyntialalla asiakkaiden kanssa verkostoituminen lisää houkuttelevuuttasi työantajan silmissä. Toisaalta, jos työnantajasi kiittää sinua YT-neuvottelujen seurauksena irtisanomislapulla, verkostosi todennäköisesti toimii tehokkaimmin uuden työpaikan saamisessa.

Tiedän ainakin kolme MMA:n jäsentä, jotka ovat saaneet maajohtajan paikan LinkedInin avulla. Kymmenet ovat taas kertoneet työpaikkatarjousten saamisesta some-osaamisensa avulla.

Toisaalta, jos sinua ei löydä verkosta, osa headhuntereista lopettaa rekrytoinnin siihen paikkaan. Näkyvämpää viestiä kehityksen kelkasta putoamisesta et voi juuri antaa.

Verkostomainen tapa toimia parantaa brändiä, tehostaa liiketoimintasuhteiden luontia, tuo parhaat työpaikat luoksesi ja auttaa myös silloin, kun apua kipeimmin tarvitset.

Kirjoittajan nimi: 
Jouni Röksä