Digitaaliset työkalut auttavat myyjää

Showell auttaa pitämään asiakaskohtaamisessa tarvittavat aineistot käden ulottuvilla.

Yksi sovellus on myyjän tietopankki asiakaskäynnillä, toinen nappaa liidit kiinni kotisivuilta. Myyjän avuksi syntyy koko ajan työtä helpottavia ratkaisuja.

Myyntidokumentit järjestykseen

Showell on tabletilla toimiva myyntisovellus, joka auttaa pitämään asiakaskohtaamisessa tarvittavat aineistot käden ulottuvilla.

Sovellukseen voi tallentaa materiaalia aina PowerPoint-esityksistä videoihin ja kuviin ja se toimii myös offline-tilassa. Viimeisimmät aineistot päivittyvät sovellukseen automaattisesti, kun verkkoyhteys on käytössä. Hallintapaneelin kautta ladatut myyntimateriaalit siirtyvät nopeasti sovelluksen käyttäjille.

‒ Aikaisemmin ongelmana oli videomateriaalin siirtäminen matkustavien työntekijöiden käyttöön. Showellin avulla tämä siirto tapahtuu automaattisesti ja materiaalit ovat käytössä niin asiakastapaamisissa kuin vaikkapa lentokoneessa, sovellusta Fastems Oy:n palveluksessa käyttänyt Jarno Ahokas kertoo.

Showell keskustelee muiden järjestelmien, kuten CRM:n kanssa. Sen kautta saa myös tietoa siitä, ketkä myyjät ovat hyödyntäneet mitäkin sisältöjä ja mitkä ovat suosituimmat sisällöt. Sovelluksen saa käyttöön eri markkina- ja kielialueilla.

Parhaiten Showell-myyntisovellus soveltuu yrityksille, jotka myyvät korkeaa teknologiaa ja designia yhdistäviä koneita ja laitteita. Esimerkiksi Valtran, Ponssen, Wärtsilän ja Avantin koneita myydään satojen myyjien voimin, kymmenissä eri maissa Showellin avulla.

Showell hakee parhaillaan kasvua Euroopasta avaamalla toimiston Frankfurtiin.

− Olemme saaneet Showellille Suomessa asiakkaiksemme monia tunnettuja pörssiyrityksiä. Tähän mennessä kansainvälistyminen on tapahtunut suomalaisten asiakkaidemme kautta, mutta nyt on oikea aika laittaa suurempi vaihde silmään kansainvälistymisen kanssa, toimitusjohtaja Sami Suni toteaa.

 

Liidit kiinni kotisivuilta

Vain kaksi prosenttia nettisivujen kävijöistä jättää normaalisti yhteystietonsa. Tieto yrityksen sivuilla vierailleista yrityksistä olisi kuitenkin erittäin hyödyllistä myynnille ja markkinoinnille.

Google Analyticsiä hyödyntävä Leadfeeder näyttää todelliset yritykset, jotka vierailevat sivuilla. Se on integroitu CRM:ään ja esimerkiksi MailChimp-työkaluun, joten datan saa suoraan asiakkuudenhallintajärjestelmään tai esimerkiksi myyntijohdon sähköpostiin.

Yritys saa tietoonsa mistä kävijä on tullut ja mitä sisältöjä lukenut.

− Sieltä voidaan nähdä esimerkiksi, että nimetty yritys tuli Googlesta Adwords-kampanjasta tietyllä hakusanalla, jonka jälkeen kävi lukemassa blogeja ja siirtyi hinnoittelusivulle minuutiksi, ennen kuin poistui sivulta. Tämä on hyvä esimerkki myös siitä, miten Leadfeeder liimaa myynnin ja markkinoinnin toimet läpinäkyvästi yhteen, myynnistä ja partneruuksista vastaava Jaakko Paalanen Leadfeederiltä kertoo.

Epärelevantit vierailijat suodatetaan automaattisesti pois. Suodatettavat tekijät voi määritellä itse tai hyödyntää Leadfeederin suodattimia.

− Myynti ei soitakaan enää kylmää listaa potentiaalisista asiakkaista, vaan liikkeelle lähdetään siitä, mitä omalla verkkosivulla on jo tapahtunut. Esimeriksi Prescreen.io:n konversio kylmäkontaktoinnista kvalifoiduksi liidiksi nousi 85 prosentilla. Olen myös nähnyt, miten jo 30 päivän tutustumisjakson aikana saatu liidi verkkosivuilta johti megaluokan diiliin kansainvälisen autonvalmistajan kanssa, Paalanen havainnollistaa.

 

Maksupäätesovellus ehdottaa lisämyyntiä


Lisämyynti on kaupanteon isoimpia haasteita heti ostopäätöksen kysymisen jälkeen. B-to-C-kaupassa asiakkaan kassalla viettämän ajan voi hyödyntää nyt lisämyyntiin. Poplatekin FlexiPOS-maksupäätesovellus automatisoi lisämyynnin ja tukee samalla kaupan henkilöstöä asiakaskokemuksen parantamisessa.

‒ Kun lisätuote on relevantti ja hinta kohdillaan, ostopäätös on asiakkaalle helppo ja nopea. Mutta kauppa ei käy, jos lisämyynti ei tapahdu luontevasti. Itsepalvelukassoilla ja myyntiautomaateilla lisämyynti myyjän avustamana ei edes ole mahdollista, maksupäätepalveluihin erikoistuneen Poplatek Paymentsin toimitusjohtaja Petri Ahti taustoittaa sovelluksen syntymiseen johtaneita syitä.

Myymälöiden ja ravintoloiden valikoimissa on usein hyväkatteisia lisätuotteita ja -palveluita, joita voi helposti tarjota asiakkaalle maksamisen yhteydessä. Tyypillisiä ovat edullinen lisävakuutus, sukat tai suurempi annoskoko.

FlexiPOSin avulla lisämyyntiä koskeva kysymys voidaan automatisoida ja liittää maksamisen yhteyteen. Paitaostoksen yhteydessä ruudulle voi ilmestyä teksti “Tänään solmiot kevään trendiväreissä 10 €” ja vaihtoehdoiksi ”kyllä” tai ”ei”. Mikäli asiakas valitsee "Kyllä", kassa lisää hintaan 10 € ja maksutapahtuma jatkuu. Jos "ei", maksutapahtuma etenee loppuun alkuperäisellä hinnalla. Tarjousta voi helposti vaihtaa ja kohdentaa asiakkaan ostoksen mukaan.

FlexiPOS auttaa myös keräämään asiakaspalautetta.

‒ Kun data kerätään maksutapahtuman yhteydessä, erillistä laitetta ei tarvita ja annetun palautteen määrä kasvaa rutkasti. Yritys saa validia tietoa asiakaskokemuksen kehittämiseen, Ahti toteaa.

Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas