6 vinkkiä, joilla syntyy hyvä LinkedIn-kuva

Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Millainen on hyvä LinkedIn kuva?

Urasivusto LinkedInissä on henkilön kasvokuvalle oma paikka. Jos kuvaruudussa on pelkkä ohjelman automaattisesti tarjoama kummituskuva, jää profiili helposti vaille huomionarvoa. Millaisia asioita LinkedIn-kuvan valinnassa kannattaa huomioida?

Mainostoimisto Smoy:n projektijohtaja ja valokuvaaja Kimmo Levonen on henkilökuvauksen ammattilainen yli neljännesvuosisadan ajalta.

‒ Hyvä kuva on sellainen, että se tuo sielun esille, summaa Levonen.

‒ Persoonallisuus saa näkyä, sitä ei tarvitse eikä pidä piilottaa. Itsensä pitää hyväksyä ja pitää siitä, että on persoonallisen näköinen.

LinkedIn-kuvaa otettaessa kannattaa pitää mielessä, että kuva tulee ammatilliselle urasivustolle. Laadukas kuva kertoo paljon ihmisestä itsestään ja hänen ambitioistaan urallaan.

Tässä Kimmo Levosen vinkit:

1. Ei muita kuvaan

LinkedIn-kuvassa kannattaa olla vain kyseinen henkilö, joka profiilissa esiintyy, koska työelämässä toimimme yksilöinä. Työtä ei haeta yhdessä puolison tai koiran kanssa.

2. Silmät näkyviin

Silmien näkymisellä on suuri merkitys kontaktin saamisessa katsojaan. Silmät kannattaa olla kunnolla auki. Ei kannata esittää kovaa kaveria peittämällä silmät aurinkolaseilla.

3. Pieni hymy luo hyvän ensivaikutelman

Luonnolliselta näyttävä ilme ja pieni, ystävällinen hymy sopivat parhaiten LinkedIn-kuvaan.

Tekohymy, irvistykset ja muut manööverit on syytä karsia kuvasta pois. Paksu huivi kaulassa on huono asuvalinta; paljaana oleva kaula tuo kasvot paremmin esille.

4. Älä keimaile

Veikeäksi tarkoitettu pään kallistus saattaa syödä uskottavuutta LinkedInin kaltaisella urasivustolla. Erityisesti naisten kannattaa olla pään asennon suhteen tarkkana, jotta pää pysyy kuvissa suorassa.

5. Kiinnitä huomiota taustaan ja rajaukseen

Valkea tai vaaleanharmaa tausta sopii parhaiten kasvokuvan taustaksi.

LinkedInin kuvaruutu on niin pieni, että pelkkä kasvokuva tai tiukasti rajattu rintakuva ovat toimivimmat. Kokovartalokuva antaa etäisen vaikutelman, eikä ole siksi suositeltava.

6. Mustavalko- vai värikuva?

Mustavalkokuva on tehokas kuva LinkedInissäkin, silloin paidan värikään ei mene koskaan pois muodista. Mustavalkoinen kuva kestää muutenkin hyvin aikaa. On myös huomattu, että mustavalkokuvia katsoessaan ihmiset kiinnittävät vähemmän huomiota kuvassa mahdollisesti oleviin epäoleellisiin seikkoihin.

Kirjoittajan nimi: 
Sofia Flygare
Topic: 
Markkinointi