Virtuaalitodellisuudesta potkua myyntiin

Virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä uskotaan tapahtuvan läpimurto tänä vuonna, kun ensimmäiset laadukkaat, kuluttajakäyttöön sopivat virtuaalilasit tulevat markkinoille.

Mitäpä jos voisit esitellä potentiaaliselle asiakkaalle asuntoa vaihtoehtoisine sisustusratkaisuineen huone huoneelta niin, että ostajaehdokas tuntisi olevansa sisällä kyseisessä huoneistossa, vaikka kiinteistön rakentaminen alkaisikin vasta puolen vuoden päästä?

Tai tuliterää teollisuuden tuotantolinjaa, jonka toteutus on tosiasiassa vielä suunnittelupöytäasteella?

– Virtuaalitodellisuus luodaan tuottamalla tietokonesimulaation avulla aistein havaittava keinotekoinen ympäristö. Sen avulla asiakkaalle voidaan myydä tulevaisuutta ihan sananmukaisesti, Design Reformin toimitusjohtaja Reijo Markku määrittää.

Peliteollisuuden tutuksi tekemän virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality, VR) soveltamismahdollisuudet teollisuuden ja palveluiden myynnin ja markkinoinnin edistämisessä ovat hänen mukaansa lähes rajattomat.

Esimerkiksi tuotekehityksessä voidaan virtuaalisesti rakentaa erilaisia ratkaisuja ja testata niitä käyttäjillä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Yhtälailla VR:ää voidaan käyttää myös palvelemaan koulutusta, markkinointiviestintää, brändin rakentamista ja niin edelleen.

Uudenlainen brändityökalu

Toistaiseksi ani harva yritys on hyödyntänyt virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia tosimielessä.

– Asia on yrityksille vielä suhteellisen tuore. Näin laman aikana uusien ratkaisujen on vaikea lyödä läpi. Rahakysymykset rassaavat kaikkia. Tutut ja turvalliset menetelmät koetaan varmemmiksi. Yritykset ja ihmiset eivät vielä ymmärrä VR:n kaikkia mahdollisuuksia, Markku toteaa.

Hän muistuttaa, että suomalainen kilpailukyky tarvitsee uusia työkaluja markkinointiin ja myyntiin. Uusilla työkaluilla on vaikutusta myös brändiarvon kehittämisessä.

– Yrityksen tapa kertoa asiansa ja osaamisensa on vahva signaali. Halutaanko viestiä edelläkävijyyttä vai pitäytyä perinnäisessä? Virtuaalitodellisuus on tapa erottua kilpailijoista. Tämä on todella tärkeää etenkin kansainvälisillä markkinoilla, Markku pohtii.                   

Kaupat ennätysajassa

Ensimmäiset suomalaisyritykset ovat jo näyttäneet kyntensä uuden businesstyökalun soveltamisessa.

Design Reformin pitkäaikainen 3d-animaatioyhteistyö Outotecin kanssa sai loogista jatkoa, kun Design Reform ja sen yhteistyökumppani, peliyritys Player Entertaiment tuottivat noin vuosi sitten teknologiayhtiölle virtuaalisen tehdasmallinnuksen.

Virtuaaliesittelyn avulla Outotec sai solmittua ensimmäiset uuden laitosmallin kaupat ennätysnopeasti.

– Kokoluokan takia oikeiden testiyksiköiden valmistaminen on kallista ja vie aikaa. Virtuaaliesittely mahdollisti laitoksen konseptin, toimintojen ja kokoonpanon kehittämisen totuttua pidemmälle ennen testiyksikön käynnistämistä. Myös markkinointi ja myynti voitiin aloittaa paljon normaalia aiemmin, kun asiakkaat pääsivät tutustumaan laitokseen lähes aidossa ympäristössä, Outotecin markkinointijohtaja Henri Kaukola kertoo.

Asiakkaille virtuaalimaailma on hänen mukaansa paljon koskettavampi kuin suunnittelupiirustukset tai myyntiesitteet. Uskottavuutta ja tilauksia saatiin siksi nopeammin kuin perinteisin keinoin.

– Virtuaalimalli on todella monikäyttöinen ja jatkuvasti kehitettävissä muuttuvien käyttötarpeitten mukaan, Kaukola tiivistää.

Kirjoittajan nimi: 
Maarit Seeling
Topic: 
Markkinointi