Slush luo startup-pöhinää Singaporessa

Edmund Shao Adrian Ang
Viime vuoden pitchausvoittajat Edmund Shao ja Adrian Ang osallistuvat tänäkin vuonna Slushiin, mutta kävijän roolissa.

Slushin pitchauskisa on aloittelevalle startupille paras paikka tulla nähdyksi ja kuulluksi. − Myyntipuhe on oikealla raiteella, kun viisivuotias lapsi ymmärtää sen, kuvailee Singaporen pitchausmestari Edmund Shao.

Startup-maailmaan liittyy paljon myyttisiä mielikuvia. Toisille se näyttäytyy unelmahautomona, toisille unelmahöttönä. Startup-yritykset tekevät monin tavoin pesäeroa yrittäjyyden valtavirtaan. Ne pelaavat rohkeilla tuotehypoteeseilla ja puskevat eteenpäin ilman selkeää tulovirtaa tai edes konkreettista tuotetta.

Suomesta Aasiaan laajentunut teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush sai viime syyskuussa hyvän vastaanoton Singaporessa, ja ehkä juuri siitä syystä, että se ravisteli sopivasti paikallista yrityskulttuuria.

Aasialaiselle kulttuurille tyypilliset korkeat hierarkiat ja tiiviit sisäpiirit korvattiin startup-maailman yhteisöllisyydellä ja innovatiivisuudella. Ei ole lainkaan liioiteltua sanoa, että Slush muuttaa bisnesmaailmaa.

− Tapahtumakonsepti tulee Suomesta, mutta tapahtuma rakennetaan aina paikallisen startup-yhteisön kanssa. Esimerkiksi se, että Slush on talkoolaisten järjestämä eikä tavoittele voittoa, on jo ainutlaatuinen konsepti Singaporessa, toimitusjohtaja Anna Ratala selvittää tapahtuman taustoja.

Ratala odottaa ensi syyskuun tapahtumaan noin kolmeasataa startupia ja kahtasataa sijoittajaa eri puolilta maailmaa. Yhteensä tapahtumaan odotetaan noin 3 000 kävijää 20 eri maasta. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 2 000 ja 18.

Slush Singapore haluaa tulla Kaakkois-Aasian johtavaksi startup-ekosysteemiksi. 630-miljoonaisen Kaakkois-Aasian talous kasvaa ja väestö vaurastuu vauhdilla, ja tarjoaa huimia bisnesmahdollisuuksia teknologia- ja kasvuyrityksille.

Singapore on alueen liike-elämän ja korkeateknologian keskus. Se on myös yksi maailman helpoimmista paikoista perustaa yritys: sen voi tehdä yhden dollarin pääomalla jopa puolessa tunnissa.

Lisäksi Singaporen valtio tukee kasvuyrityksiä muun muassa tarjoamalla budjetistaan rahoitusta kansainvälistymiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä 50 prosentin hyvityksen yritysveroon, toki jos tietyt ehdot toteutuvat. Siltikään startup-maailma ei ole vielä lähtenyt täysillä lentoon.

− Aloittelevia startupeja on paljon, mutta usein se jää siihen. Varsinaisia läpimurtoja on ollut vielä vähän, Ratala toteaa.

− Ilmainen raha ei ratkaise kaikkea. Sillä ei muuteta perustavanlaatuisia yrityskulttuurin ongelmia, kuten vaikkapa hierarkkisuutta ja mikromanageerausta. Ne kun eivät oikein kuulu startup-maailmaan, hän pohtii.

Suomalaisstartup rantautui Singaporeen

One George Street on 23-kerroksinen toimistotorni Singaporessa, jonka coworking-tiloissa työskentelee suomalaisen kasvuyrityksen Smartly.ion 14-henkinen Aasia-tiimi.

Smartly.io on Kristo Ovaskan ja Tuomo Riekin vuonna 2013 perustama yritys, joka tarjoaa työkaluja Facebook- ja Instagram-mainonnan automatisointiin ja optimointiin. Muun muassa matkahakupalvelu Skyscanner ja Kaakkois-Aasian suurin verkkokauppa Lazada ovat sen asiakkaita.

Smartly.io on jo oman slush-koulunsa käynyt ja sitä voi luonnehtia edistyneeksi kasvuyritykseksi. Se työllistää yli 150 henkilöä, ja sillä on Singaporen lisäksi toimipisteet San Franciscossa, New Yorkissa, Berliinissä, Buenos Airesissa ja Helsingissä.

Se satsaa edelleen paljon Yhdysvaltojen markkinoihin, sillä noin puolet Facebookin mainosliikevaihdosta tulee sieltä, mutta se on tiedostanut Aasian kasvavan merkityksen.

− Aasian osuus kasvaa yli 50 prosenttia vuodessa ja neljänneksen nopeammin kuin länsimaiset markkinat, Aasian liiketoiminnasta vastaava Jose Kantola kertoo.

Slushissa Kantolan ei itse tarvitse osallistua piinaavaan pitchauskisaan, sillä Smartly.io on mukana yhteistyökumppanina. Motiivina yrityksellä on pitää yhteyttä ja pysyä ajan tasalla startup-maailman menosta sekä verkostoitua uusien tulijoiden kanssa.

− Se on meille erityisesti rekrytointipaikka. Se on paras paikka verkostoitua nopeasti oppivien, yrittäjähenkisten ongelmanratkaisijoiden kanssa.

Tosimyyjän myyntipuhe testissä

Astman aikaiseen tunnistamiseen liittyviä, lääketieteellisiä laitteita kehittävän singaporelaisen teknologiayritys AEvice Healthin osallistuminen Slush Singapore -tapahtumaan viime vuonna oli menestys. Se voitti tapahtuman kohokohdan, pitchauskisan.

Pitchaus tarkoittaa muutaman minuutin esitystä tuotteesta, palvelusta tai liikeideasta, jonka tarkoituksena on herättää sijoittajien kiinnostus ja vakuuttaa heidät asian ainutlaatuisuudesta.

Liiketoimintajohtaja Edmund Shao, jonka tehtäväksi jäi astua leijonan luolaan, valmisteli myyntipuheen mentorinsa kanssa, ja testasi sen toimivuutta kadulla vastaan tulevien ihmisten kanssa. Shaon mukaan tärkeintä on pitää myyntipuhe niin yksinkertaisena kuin mahdollista.

Pitchauskisan tuomarit ja yleisö tulevat erilaisista taustoista ja kulttuureista, ja puhuvat usein äidinkielenään muuta kuin englantia.

− Sisältö pitää jäsennellä siten, että jokainen ymmärtää sen helposti, kuitenkaan menettämättä juuri sitä kriittistä tietoa, jota haluaa välittää. Tämä on itse asiassa kaikkein herkin ja haastavin osa myyntipuhetta.

Sen lisäksi, että voittajayritys sai rahallisen palkinnon, se sai kutsun Slush Helsinki -tapahtuman pitchauskisaan, jota pidetään yhtenä maailman haastavimmista ja suurimmista. Sielläkin AEvice sijoittui upeasti 20 parhaan joukkoon.

AEvicen toimitusjohtaja Adrian Ang hehkuttaa Slush-tapahtuman merkitystä.

− Slush on hyödyttänyt meitä valtavasti. Saimme tehtyä itseämme tunnetuksi paikallisten sijoittajien, viranomaisten ja terveyspalvelujen tuottajien keskuudessa.

Julkisuus, jota yritys sai tapahtuman jälkeen, on avannut monia ovia. Yksi niistä oli osallistumiskutsu Dubai 100 -ohjelmaan, joka oli sadan päivän intensiivinen terveysalan kiihdytysohjelma Dubaissa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Yritys voi osallistua Slushiin muutenkin kuin osallistumalla pitchauskisaan. Demo booth -esittelypisteissä se voi esitellä ideoitaan sijoittajille, medialle ja muille kävijöille. Mutta miten valmistautua koitokseen?

− Asetimme tavoitteeksi solmia suhteita kliinistä tutkimusta tekevien lääkäreiden kanssa ja siksi kartoitimme etukäteen tapahtumaan osallistuvat, meille tärkeät sidosryhmät, Edmund Shao kertoo.

− Suunnittelimme, että pidämme keskustelut enintään kymmenen minuutin mittaisina ja lopuksi kysymme, voimmeko lähestyä seuraavalla viikolla ja sopia tapaamisesta, hän selventää taktiikkaansa.

AEvicen tarina on hyvin henkilökohtainen. Yksi yrityksen perustajista, Adrian Ang, on itsekin astmaatikko.

− Kun olin lapsi, kesti vuosia ennen kuin lääkäri sai diagnosoitua astmani ja se oli hermostuttavaa äidilleni, Ang muistelee.

Työskennellessään Nanyangin teknillisessä yliopistossa digitaaliseen signaalianalyysiin liittyvässä tutkimusprojektissa, hän sai ohjaavaksi opettajakseen professori Ser Ween.

− Siinä meni vuosia ennen kuin sitten vuonna 2016 päätimme yhdessä alkaa kehittää päällä pidettäviä valvonta-antureita, jotka tarjoavat tietoa nopeampaan ja tarkempaan astman diagnosointiin.

Slush Singapore järjestetään 19.9.2017. 

Kirjoittajan nimi: 
Tanja Harjuniemi
Kuvat: Stoorisoppi
Topic: 
Markkinointi