Näin oliiviöljystä tehtiin brändi

Vassilakisin tilan oliiviöljyä

Kun Manolis Vassilakis ryhtyi brändäämään oliiviöljyään, hän luopui ensimmäisenä peltikanistereista ja investoi moderniin pullotuslinjaan.

Kreetalainen oliiviöljy on maailmankuulua terveellisyytensä ja hyvän makunsa perusteella, mutta vasta noin viisitoista vuotta sitten kreetalaisen Vassilakisin tilan isäntä Manolis Vassilakis oivalsi kehittää tuotteistaan brändin.

Nyt hän katselee ylpeänä sivusta, kun vävy ja tytär pyörittävät menestyvää bisnestä.

Pihalla on muistona vanhoista ajoista vielä myllynkivet, jotka entisaikaan jauhoivat aasien pyörittäminä oliivit hienoksi, erottivat kivet ja puristivat mäskistä öljyn. Kyläläiset kävivät ostamassa öljyä peltikanistereihin.

Nyt työn tekevät modernit koneet, jotka linkoavat öljyn ja erottelevat roskat ja kivet. Öljy säilötään kellarin valtaviin, ilmatiiviisiin terästankkeihin, jotka säilyttävät öljyn oikeassa lämpötilassa pullottamiseen saakka.

Investointi on ollut iso, mutta kannattava. Kauppa käy ja bisnes kukoistaa. Vassilakisin öljy tunnetaan laajalti.

Viljelijät mukaan

Ratkaisevaa oli Manolis Vassilakisin 2000-luvun alussa tekemä päätös luoda oliiviöljystä merkkitavara, kehittää sille identiteetti ja brändi.

Ensimmäiseksi hän investoi moderneihin pullotuslaitteisiin. Ei enää nimettömiä peltikanistereita, vaan Italiasta tuotettuja, kolminkertaisesta lasista valmistettuja tyylikkäitä pulloja. Ne antoivat tuotteelle imagon, jota täydennettiin asiaankuuluvilla etiketeillä. 

Toiseksi hän organisoi paikalliset oliivintuottajat mukaan korjaamaan satoa kolmessa vaiheessa oliivin kypsyysasteen mukaan.

Loppukesän tummanvihreä oliivi muuttuu syksyn mittaan ruskehtavaksi. Marras- ja tammikuun välisenä aikana korjatusta sadosta luotiin ”Limited Edition” -öljyä. Sen korjaamiseen sitoutui aluksi 500 viljelijää.

Ennen pitkää Vassilakis sai mukaan yli 3 000 viljelijää, jotka perustivat osuuskunnan ja varmistavat raaka-aineen oikea-aikaisen saamisen. Kreetalla on joidenkin arvioiden mukaan 36 miljoonaa oliivipuuta, joten potentiaalia riittää.

Öljy pullotetaan vasta, kun tilaus on saatu sisään. Näin se säilyy oikeassa lämpötilassa ja hapettomassa tilassa mahdollisimman pitkään. Myös pullot suljetaan ilmatiiviisti.

Yritys tuottaa vuosittain noin 30 tonnia öljyä, mistä osa on luomua. Tuotantokapasiteetti on 12 000 kiloa oliiveja tunnissa, mistä syntyy 2,5 – 3 tonnia valmista öljyä.

Moderni pullotuslinja ehtii täyttää 3 000 pulloa tunnissa.  Lisäksi öljystä syntyy monia oheistuotteita, joita vävy ja nykyinen toimitusjohtaja Marris George esittelee ylpeänä.

Öljyntuotannon rinnalle Vassilakisin tila on kehittänyt matkailua. Tilalla vierailee päivittäin koululais- ja matkailuryhmiä, jotka samalla levittävät tietoa Vassilakisin nykyisin useita palkintoja ja tunnustuksia hankkineesta oliiviöljystä ympäri maailmaa.

 

Kirjoittajan nimi: 
Marja-Liisa Kinturi
Topic: 
Markkinointi