Kaupunkimarkkinointia somessa

Huoneistohotelli Aallonkoti toimii ulkomaisten some-vaikuttajien majapaikkana vuonna 2016.

Helsingin kaupungin markkinointiyhtiö Visit Helsinki kokeilee uudenlaista tapaa markkinoida kaupunkia sosiaalisessa mediassa.

Helsingin ydinkeskustassa olevasta yläkerroksen huoneistosta leviää upea näköala Töölönlahdelle ja Finlandia-talon suuntaan. Näistä näköaloista pääsee ensi vuonna nauttimaan joukko ulkomaisia sosiaalisen median vaikuttajia.

#HelsinkiSecret Residence on koko vuoden ajan tukikohta ulkomaisille some-ammattilaisille, kuten bloggaajille, vloggaajille ja instagrammaajille. He toimivat niin matkailu-, lifestyle-, startup- kuin opiskeluverkostoissa.

Jokainen some-ammattilainen viettää asunnossa viikon kerrallaan ja saa näin mahdollisuuden tutustua kaupunkiin ja sen salaisuuksiin rauhassa ja elää hetken helsinkiläisenä. #HelsinkiSecret Residence vastaa maailmalla suosittuihin, paikallista elämäntapaa korostavan ja hitaan matkustamisen trendeihin.

Asuntoon majoittuvat valitaan netissä tapahtuvan hakuprosessin kautta. Aivan kuka tahansa ei asukkaaksi pääse, sillä hakijalla tulee olla sosiaalisessa mediassa vähintään 30 000 seuraajaa.

Tammikuussa Helsinkiin saapuu muun muassa kiinalainen Jiajia Zhu, jonka sosiaalisen median kanavat tavoittajat lähes 900 000 seuraajaa. Syksyn aikana hakemuksia on tullut jo yli 200 ympäri maailmaa ja haku jatkuu syyskuun 2016 alkuun saakka.

Strategiana suosittelu

Ympärivuotisesti toteutettu, sosiaalisen median vaikuttajille suunnattu konsepti on tiettävästi maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen kaupunkimarkkinoinnin teko, sillä tiedossa on vain jotakin vastaavantyyppisiä, lyhytkestoisempia kokeiluja.

Helsinki kilpailee matkailijoista muiden pohjoismaisten pääkaupunkien kanssa ja erottautuminen on vaikeaa.

‒ Budjettimme on pienempi kuin muilla pohjoismaisilla pääkaupungeilla, mutta voimme pärjätä luomalla uudenlaisia tekoja. Ideat merkitsevät, Visit Helsingin markkinointiviestintäpäällikkö Maarit Pitkänen sanoo.

‒ Tavoitteena on edistää suosittelua ja sitä, että muut kertovat tarinaa. Visit Helsinki on se alusta, joka mahdollistaa tiedon leviämisen, Pitkänen jatkaa.

Yhteistyökumppaneilla on tärkeä rooli #HelsinkiSecret Residence -projektissa. Pääyhteistyökumppaneita ovat Aallonkoti, Finnair, Visit Finland, Finlayson ja Radio Helsinki. Vierailijoiden viikko-ohjelmaan kuuluu muun muassa haastattelu Radio Helsingin kanavalla joka keskiviikko.

Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas
Topic: 
Markkinointi