Analytiikka auttaa Facebook-markkinoinnissa

Kuluttajista 78 % sanoo somen vaikuttavan ostopäätöksiin. Mutta miten ja kenelle tuotteita pitäisi Facebookissa markkinoida?

Facebookissa käydään keskimäärin neljätoista kertaa päivän mittaan tutkimassa some-virran tuoreimmat kuulumiset. 41 % kuluttajista onkin tehnyt heräteostoksen törmättyään sosiaalisessa mediassa kiinnostavaan tuotteeseen. Lisäksi 44 % kuluttajista on tehnyt ostoksen sen perusteella, että joku luotettavaksi koettu henkilö oli ostanut ja suositellut tuotetta somessa.

Yritysmarkkinointi uutisvirrassa vaatii taitoa ja tavoitteellisuutta. Facebook-markkinointi vaatii myös kärsivällisyyttä, kertoo Jonna Muurinen, Kuulu Oy:n toimitusjohtaja ja markkinointiviestintäyrittäjä.

‒ Facebookin kanssa mikään ei ole niin varmaa kuin jatkuva muutos. Sovellukseen tulee uusia toiminteita jatkuvasti ja sivustolla olevat palikat vaihtavat paikkaansa.

Aseta tavoitteita Facebook-markkinoinnille

Näkyvyyden lisäksi yrityksen kannattaa asettaa Facebook-markkinointiinsa konkreettisempiakin tavoitteita, joiden onnistumista voi analysoida. Tällaisia tavoitteita ovat esimerkiksi myynnin edistäminen, uusasiakashankinta ja yrityksen verkkosivujen vierailijamäärän kasvattaminen.

Analysointityökaluista on apua Facebook-markkinoinnissa. Raporteista saa tietoa sivustolla vierailleiden segmentointiin: missä he asuvat, minkä ikäisiä he ovat, mitä sukupuolta ja mihin kellonaikaan he ovat aktiivisimmillaan somessa eli milloin viestit mahdollisesti tavoittaisivat heidät parhaiten.

Raporteista saa jo markkinointikampanjan aikana tietoa siitä, miten asetetut tavoitteet ovat toteutuneet: kuinka paljon esimerkiksi myynti on kasvanut tai paljonko on tullut uusia uutiskirjeen tilaajia.

Facebook-markkinointi on joustavaa: kesken kampanja-ajan kaikkia tietoja voi vaihtaa ja siten tehostaa markkinointia halutulle kohderyhmälle.

Raporteista näkee myös, jos Facebook-viestiin on kohdistunut tykkäysten peruutuksia. Tällöin voi pohtia, mikä peruutuksen on aiheuttanut.

‒ Jos mainosvaihtoehdoista on tullut valinneeksi maksullisen sivutykkäysmainonnan, saattaa se tulla kalliiksi juuri siksi, että ihmiset ensin tykkäävät, mutta sitten peruvat, Muurinen varoittaa.

Kilpailijoiden Facebook-viestintää kannattaa seurata jatkuvasti. Jos jollakulla kilpailijalla on huomiopiikki omassa some-virrassaan, voi miettiä, tekeekö omilla Facebook-sivuillaan vastaiskun vaikkapa maksetun mainoksen muodossa.

Aitous on valttia

Jonna Muurinen kertoo, että tehokkainta Facebook-markkinointia ovat mielenkiintoiset, vaihtelevat ja alkuperältään aidot sisällöt. Pelkällä tekstillä ei pärjää, visuaalisuutta täytyy olla mukana.

Ylilyöntejä kannattaa välttää, koska ne voivat myöhemmin kostautua.

‒ Tykkää ja jaa -kisat ovat Facebookin sääntöjen mukaisesti kiellettyjä, eivätkä ne pitkällä tähtäimellä ole yrityksenkään näkökulmasta järkeviä. Hetken huumassa saatu tykkäys saattaa pitkällä aikavälillä huonontaa sivujulkaisujen näkyvyyttä, kun arvontaan osallistujat eivät reagoikaan enää yrityksen normaalipostauksiin. Tällöin yrityssivun, jolla voi olla jopa kymmeniätuhansia tykkääjiä, näkyvyys saattaa jäädä muutaman sadan ihmisen varaan.

Reaktiot, eli tykkäykset, kommentit, jaot ja klikkaukset, ovat asia, joilla Facebook-sivun sisällöt saadaan ilman rahaa näkymään kauas. Facebookin toimintaperiaatteeseen kuuluu suosia positiivista huomiota saaneita sivustoja ja näyttää niitä mahdollisimman monelle.

Tämä toimii myös toisinpäin: mitä vähemmän yrityksen julkaisuilla on tykkäyksiä, kommentteja, jakoja ja klikkauksia, sitä vähemmän yrityksen postauksia näytetään.

Monipuoliset postaukset ovat parhaita

Facebook-viestinnän säännöllisyys pitää yrityksen pään pinnalla some-virrassa.

‒ Vähintään neljä postausta viikossa on hyvä tavoite, opastaa Muurinen.

Systemaattisuutta voi lisätä esimerkiksi vuosikellon ja sisältökalenterin avulla.

Viestinnän kannattaa olla monipuolista useastakin syystä. Eri ihmistyypeille sopivat erilaiset viestit. Yksi kaipaa tosiasioita ja tilastoja, kun taas toinen innostuu tarinoista ja vuorovaikutteisuudesta.

Facebookin käyttäjät ovat heterogeeninen ryhmä myös ikänsä puolesta.

– Yleisestä harhaluulosta huolimatta nuoret eivät ole karanneet Facebookista. Yli 90 prosenttia nuorista käyttää edelleen Facebookia, mutta he käyvät siellä hiljaisesti seuraamassa uutisvirtaa, eivätkä välttämättä tuota sinne sisältöä itse, Muurinen toteaa.

Sisällöissä pelkät tuotteen tai palvelun myyntiin tähtäävät viestit tuntuvat puisevilta. Someen on hyvä laittaa rennompaakin sisältöä, joka sivuaa yrityksen toimialaa.

– Henkilöstöuutiset saavat tyypillisesti paljon huomiota, sillä ne koetaan positiivisina. Myös aktivoiva sisältö saavuttaa tyypillisesti suuren suosion.

Yrityksen Facebook-viestintää ei kannata sälyttää yhden ihmisen harteille, vaan perustaa viestintätiimi. Tiimin jäsenet voivat keskenään jakaa viestinnän vastuualueita esimerkiksi siten, että yksi keskittyy myyntiä edistäviin viesteihin, toinen yrityksen sisäisistä asioista tiedottamiseen ja kolmas ulkopuolisen maailman seuraamiseen.

‒ Ylläpitäjäoikeuksiin liittyy paljon vastuuta ja ne tulisi antaa vain erityisen luotettaville henkilöille, 1–2 on riittävä määrä. Muille käyttäjille riittää editoija-rooli.

Videot kasvussa

Kuvallinen viestintä toimii Facebookissakin. Tyypillisesti ihmiset selaavat uutisvirtaa nopeasti. Usein teksti jää vaille huomiota, mutta sen sijaan visuaaliset elementit huomataan.

‒ Videoilta odotetaan suurta kasvua lähivuosina. Tutkimusten mukaan 64 prosenttia ihmisistä ostaa todennäköisemmin tuotteen videon katsomisen jälkeen.

Facebookissa toimivat lyhyet, noin kymmenen sekunnin mittaiset klipit. Juuri sen pidempiä videoita ihmiset eivät jaksa Facebookissa katsoa.

Muurinen muistuttaa, että yrityksen markkinoinnin kannalta parhaita ovat videot, jotka voi ladata suoraan omalta koneeltaan Facebookiin. Ne leviävät kulovalkean tavoin. Sen sijaan linkityksiä YouTubeen Facebook karsastaa, eikä mielellään näytä niitä, koska Facebook kilpailee mainostajien rahoista YouTuben kanssa.

Juttu perustuu MMA:n Facebook-markkinoinnin koulutukseen. Lisää MMA:n jäsenille maksuttomia koulutuksia löydät koulutuskalenterista.

Vinkkejä Facebookin käyttöön

  • Ajastus-toiminteen avulla viestejä voi laittaa ennakkoon lähetysjonoon esimerkiksi lomien aikana. Ajastaa voi jopa puoli vuotta etukäteen.
  • Ajastus-toiminteen avulla voi myös käydä testaamassa ennen julkaisua, miltä viesti näyttäisi julkaisun jälkeen.
  • Kuvat herättävät mielenkiinnon, käytä kuvia!
  • Jos kuvassa on tekstiä, sitä saa olla enintään 20 % kuvan pinta-alasta.
  • Arvontaa ei saa tehdä kaikkien sivustosta tykänneiden kesken.
  • Arpoa voi yhden yksittäisen postauksen tykkääjien ja/tai kommentoijien kesken.
  • Myös oman henkilökunnan kannattaa käydä tykkäämässä yrityksen Facebook-sivuista.
  • Facebook on vuorovaikutteinen viestintäkanava. Muista vastata kommentteihin!
  • Facebookin mainostiliä luodessa kannattaa perustietoihin syöttää yrityksen alv-tunnus, jotta saa helposti tarvittavat kuitit kirjanpitoa varten.

 

 

 

 

Kirjoittajan nimi: 
Sofia Flygare
Topic: 
Markkinointi