Tehdään tästä markkinoinnin vuosi

markkinoinnin_vuosi

Vuoden alku on lupausten ja ennustusten aikaa. Jokainen meistä markkinointialalla olevista toivoo, että juuri tämä vuosi olisi isosti Suomessa markkinoinnin räjähdysmäinen läpilyöntivuosi. Hyvää pohjaa sille on jo luotukin myös mediassa, jossa välillä etsitään kilpailuissa markkinointihenkisintä insinööriä ja välillä markkinointia ymmärtävää toimitusjohtajaa.

Mitä meistä jokainen voi tehdä vielä paremmin, jotta pääsemme Suomessa seuraavalle kasvutasolle? Jos onnistumme markkinoinnin aseman nostamisessa yhdessä, saamme valtavasti parempia myynnin mahdollisuuksia, kysyntää ja kasvua. Tulosodotukset ovat siis todella korkeat! Seuraavassa neljä askelta, joilla yhdessä onnistumme näissä tavoitteissa.   

1. Back to basics

Jos talon arkkitehtuuri on huonosti suunniteltu, ei auta, vaikka ostat talon täyteen teknologioita, älyikkunoita ja keittiövempaimia. Jos jokapäiväinen kulkeminen on hankalaa ja tilat eivät toimi, älykkyys ei lisää asumismukavuutta. Siksi tämänkin vuoden tärkein markkinoinnin mantra on varmistaa, että perusteet ovat kunnossa: tunnette asiakkaanne ja haluatte tutustua heihin yhä paremmin markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Olette yhdistäneet voimanne organisaation sisällä tähän ja varmistaneet, että tieto jakautuu avoimesti. Elätte todeksi sitä, että mikään yksittäinen funktio tai henkilö (!) ei omista asiakkaita, vaan ne ovat yrityksessä yhteisiä.

Älä siis kuorruta heikkoa pohjaa teknologioilla vaan rakenna ensin vankka pohja asiakasymmärryksen tuella.

2. Keskity ja johda

Markkinointi voisi tehdä melkeinpä ihan mitä vain. Olen nähnyt markkinoijia sihteerien työtehtävissä, myynnin apukäsinä, strategisessa asemassa ja tuotepromoissa.

Tiedän realiteetit yrityksissä, joissa on vain yksi markkinointinimikkeellä oleva henkilö – usein pitää tehdä vähän kaikkea. Mutta, kuten tiedämme, keskivertomarkkinointi ei pure enää tänä päivänä.

Tärkein tehtäväsi on johtaa parhaiden asiakkaiden ostoprosessia, tarjota tukea ja näkemystä siihen ja tehdä tätä integroidusti myynnin kanssa. Miten pääset kertomaan johdolle, että tämä on tärkeintä? Puhu asiakkaistanne, tutustu heihin, keskustele myynnin kanssa ja kerro johtoryhmällenne ja johdolle mieluummin asiakasdataa kuin että vakuuttelisit markkinoinnin tärkeydestä. Kierrä johto pikkusormesi ympärille asiakkaidenne avulla!

3. Opettele lintuperspektiivi

Markkinointi voi nousta strategiseen asemaan, kun opettelet katsomaan asioita lintuperspektiivistä.

Kun katsoo liian lähelle, voi oma arjen tekeminen erkaantua fokuksesta tai se voi haluamattaan kasvattaa kuilua organisaation muiden funktioiden välille. Tämän olen huomannut mm. energia-alan toimijasta, joka ihmetteli miksi asiakkailla oli todella surkea kuva yhtiön energian jakelukapasiteetista ja sen toimivuudesta. Yrityksen viestintä julkaisi vikatiedotteita Facebookissa lähes pääasiallisena sisältönä, vaikka vikatilanteita oli alle 1 prosentti koko tuotantovolyymistä! Viestintä ajatteli, että tämä on hyvää palvelua ihmisille, jotka asuvat vikatilannealueilla. Mutta kanava oli väärä ja se kasvatti täysin väärää kuvaa yrityksen tarjoaman energiaratkaisun toimivuudesta!

Tai mitä olet mieltä markkinointitiimistä, joka oli näreissään myynnille huonosta yhteistyöstä ja päätti lähetellä illan pimeinä tunteina myyntihenkilöilleen Youtube-videolinkkejä modernista markkinoinnista ”pieneksi kostoksi ja esimerkiksi miten kaukana he ovat uudesta ajattelusta”. Huono fiilis, olettamukset, puhumattomuus, oman aseman pönkittäminen tai liiallinen mikrotason tekeminen eivät asemaasi paranna eivätkä auta yritystäkään.

4. Argumentoi oikein

Jos tarvitset lisää budjettia, parempaa asemaa, tai mitä tahansa muuta resurssia käytettäväksesi, et useinkaan saa sitä vain pyytämällä asiaa yksinkertaisesti.

Opettele argumentoimaan – luvuilla! Jotta saat oikeita lukuja asiakkaistanne, sinun on pitänyt luoda pohja kuntoon, keskittyä ja johtaa sekä oppia tarkasteleman asioita lintuperspektiivistä. Tähän ei ole oikotietä, mutta olen nähnyt urallani, että jos edelliset asiat ovat kunnossa, markkinoijan oma tyytyväisyys työtehtävään ja tulokset, joita on saatu aikaan, ovat huikealla tasolla!

Kun edellä kuvatut neljä kohtaa onnistuvat, olet markkinoijana johtavassa asemassa yrityksessänne, markkinointi osataan määritellä oikein ja se on ilman muuta strategisessa asemassa johdon ja kenen tahansa silmissä.

Olen nähnyt yrityksiä, joilla on verrattain pieni markkinointibudjetti, mutta listan asiat ovat hyvin hoidossa, yrityksillä menee hyvin ja budjetit kasvavat ja tekeminen on antoisaa. Olen myös nähnyt yrityksiä, joissa markkinointibudjetit ovat suuria, teknologiaa hankittu enemmän, kuin on rautaa rajalla, mutta markkinoijat etsivät uusia työtehtäviä halukkaasti muualta eikä tuloksia saada.

Muista että tänäkin vuonna markkinointi on korvienvälin ja oman asenteesi tuotosta. Se ei ole resursseista kiinni.

Sinä päätät mihin haluat markkinointinne johtaa. Kannattaa aloittaa heti. Sovi palaveri myynnin kanssa, lue uudelleen läpi yrityksenne strategia, vieraile asiakkaidenne verkkosivustoilla ihan alkajaisiksi ja lähde mukaan tapaamaan asiakkaitanne tai soita heistä muutamille.

Onnea tulokselliseen matkaan – povaan sinulla aivan huikeaa vuotta!  

 

Katri Tanni

Kirjoittaja on Differo Oy:n toimitusjohtaja. Hän on kirjoittanut yhdessä Kati Kerosen kanssa kirjan Sisältöstrategia: Asiakaslähtöisyydellä tulosta (Alma Talent, 2017). Tanni on myös toinen kirjan Johdata asiakkaasi verkkoon kirjoittajista (Talentum 2013). Teos palkittiin Kultasulka-palkinnolla 2015. Tanni auttaa Differossa suomalaisia markkinoijia reagoimaan ostokäyttäytymisen muutokseen ja nostamaan markkinoinnin arvostusta vakuuttavien tulosten avulla.   

@Tannikat

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Edelliset blogikirjoitukset 

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.