Myyjä ei ole lakossa

myyja_ei_lakkoile

Ainoa oikeudenmukainen palkkamalli myyjälle on osittain tulosperusteinen. Hyvinä jaksoina saa takoa ja huonompina fokus pysyy oman talouden pelastamisessa. Ei tarvitse perustella aiheuttamaansa kuluerää näennäisellä työpanoksella tai syyttää niitä tuttuja ulkopuolisia tekijöitä.

Hyvät myyjät haluavat palkkaa tekemästään tuloksesta, alisuoriutujat läsnäolosta ja vaivannäöstä.

Myyjän on ajateltava kuten yksityisyrittäjä. Huonoon myyntityöhön ei pitäisi voida olla varaa.

Myyntiguru Brian Tracy on sanonut, että suurin virhe on ajatella tekevänsä töitä jollekin muulle kuin itselleen, ensimmäisestä työpäivästä eläkeikään. Jos tätä periaatetta noudatettaisiin enemmän, meillä olisi Suomessa tehokkaampia työtunteja, parempaa palvelua ja vähemmän lakkoja. Vai oletko sinä kuullut provisiopalkatusta lakkoilevasta myyjästä? Minä en ole.

Siksi myyntityön tekeminen tekisi hyvää ihan jokaiselle, edes vuoden verran. Siinä ajassa ehtii jo vajota kuoppaan ja noustakin sieltä ehkä huipulle asti, kunnes tulee taas pieni lasku. Sillä sellaista myyntityö on, nousua ja laskua. Kuten on yrittäjyyskin kiiltokuvapinnan takana – oikeastaan isossa kuvassa koko elämä.

Emme voi pohjata elämää ajatukseen, ettei kuopista tarvitse itse yrittää nousta tai taistella niihin putoamista vastaan. Todelliset menestyjät mitataan kyvystä nousta pystyyn yhä uudelleen ja uudelleen. Suomalaisella sisulla – sen pitäisi olla meillä jo äidinmaidossa.

Jasmine Plavsic

Kirjoittaja on B2B-vaikuttajamarkkinointiyritys PRESSER Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.   

www.presser.fi  | LinkedIn | Twitter

 

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Edelliset blogikirjoitukset