Yritys, näytkö Googlessa?

Google suosii jatkossa hakutuloksissa verkkosivustoja, jotka ovat mobiililaiteystävällisiä. Näin voit tarkistaa sivuston mobiiliystävällisyyden.

Google on tehnyt hiljattain mobiilihakutoimintoihinsa muutoksen, jonka johdosta mobiiliystävälliset sivut nousevat korkeammille sijoille hakutuloksissa.

Hakuihin vaikuttavat muun muassa verkkosivujen tekstin liian pieni koko, liian lähekkäin olevat verkkolinkit ja sisällön skaalautumattomuus pieneen ruutuun. Sivujen tulee siis jatkossa mukautua pienille näytöille sopiviksi.

Älypuhelinten ja tablettien käyttö kasvaa voimakkaasti Suomessa ja hyvin suuri osa kuluttajakysynnästä verkossa tapahtuu jo mobiililaitteilla. 

67 % prosenttia suomalaisista käyttää älypuhelinta, kun vuonna 2014 älypuhelimen käyttäjiä oli 56 %. Tablettien käyttäjiä on nyt 40 % suomalaisista (29 % vuonna 2014). Asia selviää Googlen teettämästä laajasta kansainvälisestä kuluttajatutkimuksesta, Consumer Barometeristä.

Älypuhelinten käyttäjistä 51 % kokee häiritseviä ongelmia selatessaan verkkoa älypuhelimellaan ja kolmannes etsii tässä tilanteessa paremmin mobiilissa toimivan verkkosivuston.

Suuret yritykset näyttävät tiedostaneen mobiiliystävällisyyden merkityksen. Googlen selvityksen mukaan 50 suurimman suomalaisyrityksen joukosta 72 %:lla on mobiilisivut. Määrä on kasvanut 14 % vuodessa. Selvityksessä ei kuitenkaan tutkittu pk-yritysten tilannetta.

B-to-C-yritysten mobiilisivujen käyttäjäystävällisyys on tyypillisesti parempi kuin B-to-B-yrityksillä. Sivuston mobiiliystävällisyyden voi testata esimerkiksi seuraavilla työkaluilla:

Page Speed Insights

Työkalu antaa arvosanan asteikolla 0‒100. Mikäli arvosana on 85 tai korkeampi, toimivat mobiilisivut kiitettävästi.

Mobile-Friendly Test

Työkalu antaa parannusehdotuksia käyttäjäystävällisyyden parantamiseksi.

 

Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas