Yrittäjäyhteisö aloitti Tampereella

Timo Lahti
Tampereen Crazy Townin vetäjä Timo Lahti kaipaa yhteistyötä jäsenyritysten ja myynnin ammattilaisten välille.

Tampereen Crazy Town -yrittäjäyhteisö osuu ajan yrittäjämalliin. Myynti on kuitenkin senkin jäsenyrityksille keskeinen menestystekijä tai haaste.

Tampereen Crazy Town -yrittäjäyhteisö on hiljainen juhannusviikon keskiviikkoiltapäivänä. Vain jokunen yrittäjä puuhailee toimistossaan tai avotyötiloissa.

Vetäjä, myyntijohtaja Timo Lahti huomauttaa, että moni yrittäjä on suuren osan ajastaan muualla, muun muassa asiakaskäynneillä.

Tampereen Crazy Town avattiin keväällä ketjun kolmantena yrittäjäyhteisönä. Ensimmäinen syntyi Jyväskylässä vuonna 2003 ja toinen viime vuonna Hämeenlinnassa. Jatkoa on suunnitteilla Lahteen, Kuopioon tai Vaasaan.

Voimakas kasvu menossa

Tampereen Crazy Town sijaitsee ydinkeskustassa rautatieaseman vieressä ja kaikkien liikennemuotojen, pysäköintitilojen ja palveluiden äärellä. Se on avoin, osin kaksikerroksinen tila, jossa on eri kokoisia toimistoja sekä avointa työtilaa.

Jäsenyrittäjä voi käyttää työtiloja, keittiöitä, neuvotteluhuoneita ja puhelinkoppeja vaikka vuorokauden ympäri. Jäsenyysratkaisut ulottuvat avoimesta työtilasta ilman vakituista työpistettä kiinteisiin, useamman hengen toimistoihin.

Jäsenmaksu ei perustu pitkiin, sitoviin sopimuksiin, vaan asioiden muuttuessa yrittäjän on helppo jatkaa toisaalle.

Jäsensopimuksia oli kesäkuussa kertynyt jo 45. Syksyllä odotuksissa on 60 jäsentä ja tekeillä olevien laajennusten jälkeen päästäneen jopa sataan yritykseen. Yrityksiä tulee myös Tampereen ulkopuolelta.

Voimakas jäsenkasvu kertoo, että yrittäjäyhteisö osuu tietotyön verkottuvaan yritysmuotoon, jossa ”kivijalkatila” koetaan riippakiveksi.

− Tämä koituu koko seutukunnan ja työllisyyden hyväksi, Lahti sanoo.

Yhteisöllisyys keskeinen tekijä

Timo Lahti korostaa Crazy Townin yhteisöllisyyttä, joka erottaa sen toimistohotelleista.

− Yhteistä jäsenyrityksille on, että ne sekä hyötyvät yhteisöstä, että hyödyttävät sitä jotenkin, hän kiteyttää.

Ihmiset käyvät yhdessä lounaalla ja sparraavat toisiaan bisnesasioissa, haasteet kun ovat pitkälle yhteisiä.

Yrittäjiä törmäytetään toisiinsa verkottumisen vauhdittamiseksi. Esimerkiksi joka perjantaiaamuna on yhteinen kahvihetki, jossa yksi jäsen alustaa yrityksestään, tekemisistään, mokistaan ja opeistaan. Toisilta opitaan, ja saatetaan löytää myös sisäistä kauppaa.

− Terveellä kaupallisella järjellä varustettu yrittäjä näkee aina bisneksen mahdollisuuksia, kun kuulee muiden tarinoita, Lahti sanoo.

Yksinyrittäjiä tulee jäseneksi paljon, ja keskinäisen kilpailun sijaan voikin löytyä yhteistyötä, kun yhdessä päästään käsiksi esimerkiksi suurempiin tarjouspyyntöihin. Yksin yrittävälle ”työyhteisö” voi olla myös merkittävä voimauttava tekijä.

Yhteisökään ei korvaa heikkoa myyntiä

Timo Lahti on itse pitkän linjan myyjä ja tunnistaa yritysten keskeisen ongelman: Tuote on kunnossa, kunhan joku vain myisi sen.

Hän näkee myynnin yrittäjille paljon toimeksiantomahdollisuuksia näissä yhteisöissä. Myynnin ammattilainen voisi olla myös jäsenenä yhteisössä ja palvella useita yrityksiä.

− MMY:ssä on varmasti paljonkin jäseniä, jotka jo tekevät kansainvälistä kauppaa. Sellaisen portfolioon saattaisi löytyä lisää tuotteita kannattavuutta vahvistamaan, Lahti uskoo.

Hän on varma, että paljon myynnin piilotyöpaikkoja saataisiin Pirkanmaallakin esiin, kunhan myynnin ammattilaiset ja yrittäjät saataisiin samaan pöytään.

− Monelle yrittäjälle oman tuotteen kehittäminen on selkeää, mutta kun tuotetta pitäisi myydä, tullaan epävarmuusalueelle. Näihin firmoihin pitäisi ammattimyyjät saada jollakin tempulla tutustumaan, Lahti sanoo.

Kirjoittajan nimi: 
Oili Valkila
Kuvat: Oili Valkila
Topic: 
Myynti