Uusi palvelukonsepti automyyntiin

Henri Huuskonen on BMW:n ”tuotenero”, joka vastaa liikkeessä asiakkaiden kysymyksiin ja kertoo tuotteista.

BMW:n liikkeessä asiakas kohtaa ensin tuotteita esittelevän asiantuntijan, jonka ei ole tarkoituskaan myydä.

BMW on kehittänyt uuden palvelukonseptin, joka on saanut nimen Product Genius. Siinä on automyyjien lisäksi asiakaspalvelijoita, jotka keskittyvät pelkästään tuotetietouteen ja tuotteiden esittelyyn asiakkaille.

Ensimmäisenä konsepti on käynnistetty Autokeskus Airportissa Vantaalla, jossa Henri Huuskonen toimii ”tuotenerona”.

‒ Haluamme olla ensimmäinen liike, joka ottaa konseptin käyttöön, koska hyvä asiakaspalvelu on meille tärkeää. Näemme, että Product Genius sopii erityisen hyvin BMW:n kaltaiseen premium-merkkiin, joka on tuotevalikoimaltaan laaja ja edelläkävijä monilta teknisiltä ominaisuuksiltaan, myyntipäällikkö Petri Nieminen sanoo.

BMW:n palvelukonseptin mukaan Product Geniukseksi nimetyn tehtävänä ei ole myydä autoja. Hän kohtaa asiakkaan ja kartoittaa tämän mahdollisia toiveita.

Sen jälkeen hän kertoo kiinnostuksen kohteena olevista tuotteista ja vastaa kysymyksiin. Kun mahdollinen ostohalukkuus etenee, asiakas ohjataan automyyjän luo.

‒ Tarkoituksena on madaltaa asiointikynnystä. Asiakas ei ehkä halua mennä suoraan myyntitilanteeseen, vaan tutustuu ensin rauhassa tuotteisiin ja kerää tietoa. Ideasta on hyviä kokemuksia Euroopassa. Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ja kokeneet saavansa hyvää henkilökohtaista palvelua. Juuri tähän mekin pyrimme. Emme etsineet henkilöä erityisesti autokaupan alalta. Painotimme oikeaa palveluasennetta ja kykyä perehtyä teknisiin tuotteisiin, Nieminen toteaa. 

Kirjoittajan nimi: 
Jyrki Jaala
Topic: 
Markkinointi