Suomi inspiroi nyt markkinoijaa

Katri Helena
Tammer-Tukun Hannele Kiviniemi ja Katri Helena kehittelivät yhdessä Katri Helena Suomi Finland -mallistoa.

Suomen satavuotisjuhlavuosi tarjoaa yrityksille vetoapua markkinointiin. Tammer-Tukku lanseerasi sinivalkoisen malliston yhdessä Katri Helenan kanssa.

Suomen satavuotisjuhlavuoden kaltainen teema tarjoaa yrityksille mahdollisuuden luoda teeman ympärille aivan uusia tuotteita ja tuoteperheitä. Yritystilaisuuksia vietetään Suomi 100 -hengessä ja liikelahjat on mahdollista viilata teemaan sopiviksi.

Myös kuluttajat sisustavat tänä vuonna mielellään sinivalkoisella – todennäköisesti jo aikaisemmin kuin vasta itsenäisyyspäivän alla.

Juhlavuosi inspiroi myös Tammer-Tukun suunnittelijaa Hannele Kiviniemeä, jonka ajatuksesta sai alkunsa Katri Helena Suomi Finland Collection.

‒ Vuosi sitten keväällä koin, että haluan suunnittelijana kunnioittaa satavuotiasta Suomea. Olen koulutukseltani tekstiilisuunnittelija, joten minulle luontevinta oli aloittaa suunnittelutyö pussilakanasta. Se on myös isoin tuote, jossa kuosi pääsee parhaiten esille ja oikeuksiinsa.

Idea kuosiin syntyi, kun Kiviniemi oli koiran kanssa lenkillä.

‒ Metsä heijastui järven pintaan ja piirtyi upea liukuvärjäys, Kiviniemi sanoo.

Kuosin ympärille kasvoi vähitellen monipuolinen mallisto, jonka keulakuvaksi valikoitui luontevasti Katri Helena. Kiviniemi ja Katri Helena tunsivat toisensa entuudestaan yhteisen perhokalastusharrastuksen ansiosta. Lisäksi molemmat ovat kiinnostuneita suomalaisesta luonnosta.

‒ Design tuntui luontevalta ja jotenkin rehelliseltä. En olisi voinut kuvitella lähteväni mukaan ruusukuvioon, Katri Helena kommentoi malliston julkaisutilaisuudessa.

Malliston inspiraationa ovat toimineet erityisesti Katri Helenan laulut Unten erämaa ja Anna mulle tähtitaivas.

Kokemus auttoi brändäämisessä

Tammer-Tukulla on vahva kokemus kuluttajatuotteiden lanseeraamisesta ja brändäämisestä.

‒ Meillä on jo valmiiksi erittäin hyvät kontaktit monien eri tuotteiden valmistajiin ja toimittajiin. Monien vuosien pitkällä kokemuksella osaamme myös tuotteistaa ideamme lopputuotteeksi asti. Lisäksi meillä Suomessa on hyvät logistiset mahdollisuudet toimia tuotteiden toimittajana, Tammer-Tukun tuotepäällikkö Riikka Vilmusenaho sanoo.

Vilmusenahon mukaan Katri Helena Suomi Finland -mallisto sopii erinomaisesti tämänhetkisiin trendeihin.

‒ Trendeissä metsä ja sininen väri ovat tärkeitä, samoin slow life -ajattelu. Lisäksi kuosin design ja tuotteet ovat muotokieleltään yksinkertaisia.

Tammer-Tukku ei ole tällä hetkellä ainoa Suomi 100 -tuotteita markkinoiva taho. Kilpailijoista pyrittiin erottautumaan tuomalla mallistolle tunnettu keulakuva.

Katri Helenan tähdittämän malliston kehittely ja lanseeraus poikkesi Tammer-Tukun aikaisemmista lanseerauksista siinä mielessä, että Katri Helena oli alusta asti itse vahvasti mukana malliston tuotteistamisessa.

‒ Hänellä oli paljon hyviä omia ajatuksia siitä, millaisia tuotteita hän mallistoon haluaa. Näin mallistosta tuli vahvasti keulakuvansa näköinen, mikä ilman muuta oli tarkoituskin, Vilmusenaho sanoo.

Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas
Topic: 
Markkinointi