Someoppia ja hyvinvointivinkkejä yrittäjille

MMA:n yrittäjäseminaarissa treenattiin twiittejä, sukellettiin sosiaalisen myynnin maailmaan ja puhuttiin ravinnon ja liikkumisen merkityksestä.

Myynnin ja markkinoinnin yrittäjäjäsenten vuotuinen seminaari järjestettiin tähän vuonna Hämeenkylän kartanossa Vantaalla. MMA:n yrittäjät työskentelevät myynnin, markkinoinnin ja oston parissa ja yhdistyksen tilaisuudet ovat hyvä paikka verkostoitua muiden yrittäjien kanssa sekä jakaa yrittäjyyteen liittyviä iloja ja suruja.

Aamupäivän aikana yrittäjät saivat aimo annoksen Sani Leinon some-oppia. Iltapäivällä Riitta Pallasvuo puhui siitä, miten liikkua ja syödä niin, että energiataso pysyy hyvänä ja kuinka hyötyä ravinto- ja liikuntapäiväkirjasta.

Digitaalisen vuorovaikutuksen ammattilainen ja Thinglinkin Euroopan myyntijohtaja Sani Leino johdatti sosiaalisen myynnin maailmaan ja opasti kädestä pitäen Twitterin ja LinkedInin hyödyntämisessä.

Ostoprosessi alkaa verkosta. 84 prosenttia päättäjistä käyttää sosiaalista mediaa päätöksenteon tukena ja 71 prosenttia B-to-B-ostajista aloittaa ostoprosessin hakemalla tietoa verkosta. Kohtaako hän siellä sinun yrityksesi?

Yksi digiajan myynnin haasteista on se, miten erottautua muista ja saada viesti läpi verkon informaatioähkyssä. Siinä sisällöllä on tärkeä rooli. Sosiaalisessa myynnissä punnitaan se, miten hyvin osaat auttaa asiakasta ja kuinka relevantti sanomasi on asiakkaan kannalta.

‒ Digi tappaa turhat myyntiargumentit, Sani Leino kiteytti.

Luo digiajan myyntiprosessi

Tänä päivänä perinteisen myyntiprosessin noudattaminen ei enää välttämättä johda onnistumiseen. Leino kehotti jokaista rakentamaan digitaalisessa ajassa toimivan myyntiprosessin, joka auttaa asiakasta onnistuneen ostopäätöksen tekemisessä ja tukee asiakkaiden tapoja, kanavia ja mieltymyksiä ostaa.

Luottamus ei kuitenkaan synny pelkästään prosessien kautta, vaan vuorovaikutuksen ja asiantuntijuuden kautta. Sosiaalinen media mahdollistaa sen, että kun olet profiloitunut aiheesi asiantuntijaksi esimerkiksi blogikirjoituksissa, sosiaalisen median keskusteluissa tai asiakasta hyödyttävien sisältöjen kautta, sana asiantuntijuudestasi leviää ja myy sinua 24/7.

Leino on luonut itselleen sosiaalisen myynnin prosessin, jossa määrittelee kuinka usein ja missä kanavissa hän on läsnä. Sosiaalisen median kannalta prosessi voi näyttää esimerkiksi tältä:

  • 5 puhelua aamulla
  • 5 puhelua illalla
  • 5 LinkedIn-viestiä illalla
  • 5 uutta potentiaalista asiakasta/päivä
  • 1 blogikirjoitus/viikko

Some-profiilit kuntoon

Digitaaliset kanavat ovat niin keskeisiä tiedonhaun kanavia, että digitaalisten jälkien puuttuminen voi tietyissä tilanteissa olla jo negatiivinen signaali. Näin on esimerkiksi haettaessa tietynlaisia työpaikkoja tai jos soittajan tai yrityksen nimellä ei löydy mitään tietoja verkosta.

‒ Sinulla on some-brändi, halusit tai et. Voit joko toivoa, että sosiaalisella medialla ei ole merkitystä tai vaikuttaa siihen omalla toiminnallasi, Sani Leino sanoi.

Leino kävi läpi LinkedIn-profiilin rakentamista ja Twitterissä toimimista. Tässä muutamia vinkkejä näihin kanaviin:

  • Jos tavoittelet kansainvälistä yleisöä, tee LinkedIniin profiili englanniksi. Muutoin pärjäät hyvin suomen kielellä. Oma toimintasi ja tavoitteesi määrittelevät kielen valinnan.
  • Kirjoita LinkedInin Summary-kohtaan tiivis hissipuhe. Mieti muutama avainsana tai -asia, jotka haluat sanoa. Pidä teksti lyhyenä ja ymmärrettävänä.
  • LinkedIn-profiilista voi tuottaa CV:n yhdellä napin painalluksella.
  • Vaikka Skills and Endorsements -kohdassa suositteluja jaetaan melko helposti, niiden arvoa ei kannata väheksyä. Suosituksen saaminen luo hyvän mielen ja syventää suosituksen antajan ja saajan suhdetta. Varsinaisilla suosituksilla (recommendation) taas on merkitystä myös työnhaussa ja luottamuksen rakentamisessa asiakkaan suuntaan. Lisäksi on hyvä, jos näyt itse suosituksen antajana itsellesi merkityksellisen ihmisen profiilissa. Se kertoo, että olet avoin, annat palautetta ja välität myös muista.
  • Seuraa muita ja jaa kiinnostavaa sisältöä Twitterissä, niin sinua seurataan. Jos olet hiljaa, et anna arvoa vastaanottajalle etkä vaikuta kiinnostavalta.
  • Kun käyttämiesi some-kanavien ja viestien määrä kasvaa, ota käyttöön jokin somen hallintatyökalu, kuten Hootsuite, Buffer tai TweetDeck.
  • Voit hyödyntää myös Flipboardia. Se on ohjelma, joka kokoaa yhteen kaikki itseä kiinnostavat lähteet ja koostaa niistä helppolukuisen julkaisun, ”sähköisen lehden”.
  • Älä tuuttaa some-kanaviin vain omaa sisältöä. Megafonihuutelu ei toimi somessa. Toimi suhteessa 3-2-1: Jaa muiden sisältöä, kommentoi muiden sisältöä, tuota omaa sisältöä.
  • Muista kuitenkin, että jokainen kanava on juuri sellainen sinulle kuin itse määrität. Pistä siis persoona rohkeasti peliin ja osallistu keskusteluun avoimesti ja aidosti.

MMA:n yrittäjät löydät Twitteristä tunnisteella #MMAyrittäjät

MMA:n sivuilta löydät myynnin ja markkinoinnin yrittäjälle hyödyllistä tietoa esimerkiksi edustussopimuksesta, jälkiprovisiosta ja yrittäjäjäsenen eduista.

Sani Leino järjestää Helsingissä 23.2.2016 käytännönläheisen sosiaalisen myynnin koulutuksen. Koulutus on tarkoitettu myynnin parissa työskenteleville ja MMA:n jäsenet saavat kolmiosaisen koulutuksen erikoishintaan 390 € + alv (norm. 490 €).

Kirjoittajan nimi: 
Piia Kunnas
Topic: 
Myynti