Onko markkinoinnilla ja myynnillä merkitystä?

Porissa heinäkuussa järjestettävällä Suomi Areenalla pohditaan myynnin ja markkinoinnin roolia talouskasvun tukijana.

Mainostajien Liitto ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat mukana SuomiAreenalla Porissa heinäkuussa.

Mainostajien liitto järjestää 11.7. tilaisuuden teemalla ”Onko markkinoinnilla mitään merkitystä?” MMA:n jäsentilaisuudessa 15.7. puolestaan keskustellaan siitä, miten myynti ja markkinointi pitäisi nostaa suomalaisyrityksissä yhdeksi hankkeeksi tutkimuksen ja kehityksen rinnalle.

Suomessa osataan tutkia ja kehittää, mutta myyntiin ei panosteta. Uusien tuotteiden kehittämiseen on mahdollista saada tukirahaa, mutta ne on käytetty loppuun, kun tuote pitäisi viedä markkinoille.

‒ Olisiko aika nostaa myynti ja markkinointi yhdeksi hankkeeksi tutkimuksen ja kehityksen rinnalle? Antaa työhön rahaa, määritellä tavoitteet ja seurata kehitystä, MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen sanoo.

MMA:n tilaisuudessa aiheesta ovat keskustelemassa MMA:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen sekä kansanedustaja Juhana Vartiainen.

Mainostajien Liiton tilaisuus on osa Siksi markkinointia -hanketta, jota Mainostajat oli viime talvena käynnistämässä muiden markkinointialan toimijoiden kanssa. Hankkeen tavoitteena jakaa tietoa markkinoinnin positiivisista vaikutuksista myyntiin ja talouskasvuun ja omalta osaltaan auttaa Suomea nousuun.

– Investoinnit tuotekehitykseen ja innovaatioihin menevät hukkaan, jos markkinointiin ei panosteta entistä enemmän sekä koti- että vientimarkkinoilla, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Myös MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen korostaa markkinoinnin merkitystä.

‒ Markkinointi ja myynti lisäävät tuotteiden ja palveluiden kysyntää, kauppaa ja vaihdantaa. Tämä luo edelleen työpaikkoja, kasvua, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan. Hyvä markkinointikampanja ja hyvä myynnin ammattilainen työllistävät jopa satoja työntekijöitä, Häkkinen muistuttaa.

Häkkinen kuitenkin jatkaa, että ikävä kyllä tilastot kuitenkin osoittavat, että huonon suhdanteen koittaessa suomalaiset yritykset vähentävät markkinointia suhteellisesti enemmän ja pitävät ne matalalla tasolla kauemmin kuin muissa maissa.

‒ Tähän pitäisi saada muutos. Matalasuhdanteessakin myyntiin ja markkinointiin panostavat yritykset todennäköisesti voittaisivat markkinaosuuksia kilpailijoiltaan. Ja olisivat etulyöntiasemassa uuden nousun koittaessa.

Mainostajien Liiton tilaisuudessa Porissa keskustelua vetää MTV:n vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila. Keskustelijoina ovat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Anssi Vanjoki, Professor of Practice, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja mainostoimisto hasan & partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola.

Lisäksi toimittaja Tuomas Enbuske juontaa yrityspareille keskustelun. Siihen osallistuvat ja Veikkauksen myyntijohtaja Kimmo Tolonen, Keskon johtaja Lauri Peltola sekä Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen ja Rovion toimitusjohtaja Kati Levoranta.

Somessa aiheesta keskustellaan hastageilla: #SiksiMarkkinointia ja #SuomiAreena. MMA:n hastagit ovat #MMAliitto ja #parhaat mukana.

Katso lisätietoa MMA:n jäsentilaisuudesta

Kirjoittajan nimi: 
MMA
Topic: 
Markkinointi