Lisää maksuvaihtoehtoja verkkokauppoihin

Jos asiakas ei löydä verkkokaupasta mielestään maksutapaa, koko ostotapahtuma voi jäädä tekemättä. Verkkokauppojen maksuvaihtoehdot mukautuvat jatkossa kuluttajan ja yritysten tarpeisiin.

Kaupan liiton selvityksen mukaan yli 40 prosenttia verkko-ostajista keskeytti viimeisen vuoden aikana ostamisen maksamisvaiheessa. Merkittävin syy kaupan keskeytymiseen oli se, että asiakas ei löytänyt mieleistään maksutapaa verkkokaupan valikoimista. Varsinkin alle 50-vuotiaat naiset keskeyttävät maksamisen hanakasti tästä syystä.

‒ Verkkokauppojen on todella tärkeä tiedostaa, että halutun maksutavan puuttuminen on yleisin syy keskeyttää ostos. Suurin osa keskeyttäneistä nimittäin jättää tuotteen kokonaan ostamatta tai ostaa sen kilpailijalta, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.

Tekninen vika on syynä 30 prosentissa keskeytyksiä. Se näyttää vaivaavan varsinkin yli 50-vuotiaita verkko-ostajia, ja debit- ja credit-ominaisuuksilla useimmiten maksavia.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala pitää huolestuttavana, että niin kotimaiset finanssiteknologiayritykset eli FinTech -yritykset kuin osa kaupoista uhkaavat jäädä maksamisen muutoksen eturintamasta.

Uusia maksutapoja

Maksuratkaisuja tarjoava Klarna kertoi juuri tiedotteessaan, että se uudistaa Checkout-maksupalvelunsa. Klarna Checkout mukautuu yksilöllisesti käyttäjän mukaan ja pyrkii ennakoimaan, mitä maksuvaihtoehtoa kullakin ostokerralla halutaan käyttää. Loppuvuodesta Klarna Checkout laajenee myös yritysasiakkaiden käyttöön.

‒ Klarna Checkoutin tarkoitus on alusta lähtien ollut monimutkaisiksi koettujen ostotapahtumien yksinkertaistaminen, sanoo Marja Merentie, Klarnan Suomen kumppaniverkostosta vastaava johtaja.

‒ Kuluttajat vaativat nykyään kuitenkin enemmän. Verkkokaupan uusi haaste on tarjota käyttäjälle yksilöllinen kokemus, joka vastaa käyttäjän ostomieltymyksiä riippuen esimerkiksi siitä, millainen tuote on kyseessä.

Klarnan personointiteknologia käyttää tietoja ostoksen ajasta, verkkokaupasta ja itse tuotteesta löytääkseen parhaan ehdotuksen jokaiselle käyttäjälle.

‒ Suuret ostokset, kuten kalliit kodinkoneet, saatetaan haluta maksaa Klarna-erämaksun avulla, kun taas pienemmät ja vähemmän harkintaa vaativat ostokset voidaan haluta maksaa saman tien pankkipainikkeella, kertoo Klarnan tuotepäällikkö David Fock.

Uusi Checkout-versio on jo käytettävissä Suomessa sekä Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Itävallassa. Ensi vuonna Klarna Checkoutiin lisätään uusia maita.

‒ Kehittämämme teknologia on osoittautunut tarkaksi: asiakkaat ovat valinneet Klarna Checkoutin ehdottaman maksutavan yli 90 prosentissa ostoista, David Fock lisää.

Klarna Checkout tulee vuoden loppuun mennessä myös B-to-B-käyttöön Pohjoismaissa.

Aikaisemmin Klarna Checkoutissa on tunnistauduttu yksityishenkilönä, mutta uusi ominaisuus tuo jatkossa myös yritysasiakkaille mahdollisuuden tunnistautua kassalla, tehdä ostoksia ja valita maksutavaksi esimerkiksi Klarnan laskun. 

Kirjoittajan nimi: 
MMA