Autoilun verotus on herkkä asia

Autoalan kannalta kerralla toteutettu autoveron poisto olisi tuhoisaa. Miten autoveron poisto voisi tapahtua?

Uuden auton ostovero on pitänyt autojen hankintahinnan keinotekoisen korkeana uusien ja myös käytettyjen autojen kohdalla. Tämä puolestaan on hidastanut tekniikaltaan parempien ja vähäpäästöisten autojen kauppaa. Suomessa on edelleen läntisten euromaiden vanhin autokanta. Se on turvallisuusriski, eikä palvele taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Tämän vuoden huhtikuussa annettiin liikenneministeriön taholta julkisuuteen yllättävä tieto: Ostoon liittyvä autovero poistettaisiin ja tilalle tulisi muita autoliikenteen veronkeräysmuotoja.

Verotuotto säilyisi, mutta verotuksen painopiste muuttuisi. Näitä uusia muotoja olisi vanhojen verojen lisäksi mahdolliset tiemaksut, ruuhkamaksut ja satelliittipaikannukseen perustuvat ajosuoritemääräiset verot. Uudistus ei edennyt yleisen vastustuksen jälkeen.

Autoala protestoi

Sinänsä tämä olisi ollut uusien autojen hintojen kannalta hyvä uutinen. Yllättäen suurin vastustus tuli kuitenkin autoalalta, joka on jo vuosia puhunut autojen ostoveron poistamisen puolesta.

Syykin vastustukseen oli aivan selvä. Heti kun aletaan puhua autoverojen alentamisesta, pelkkä huhukin riittää pysäyttämään autokaupan kuin seinään. Kaupaksi eivät käy uudet eivätkä käytetyt autot, kun odotetaan hintojen laskua.

Reaktio on tietysti aivan luonnollinen. Kuka olisi niin tyhmä, että ostaisi auton nyt, kun muutaman kuukauden kuluttua hinta olisi tuhansia euroja halvempi.

Vaihtoautovarastojen hintaromahdus

Autoalan kannalta kerralla toteutettu autoveron poisto olisi tuhoisaa vaihtoautovarastojen arvon osalta. Jos uusien autojen hinta putoaisi jopa tuhansilla euroilla, niin kävisi myös käytettyjen autojen kohdalla.

Suomen autokaupoissa on keskimäärin joka kuukausi 50 000 käytettyä autoa, jotka sitovat pääomaa 900 miljoonaa euroa. Kun niiden arvo putoaisi vaikkapa 20 %, pyyhkiytyisi autoliikkeiden omaisuudesta kerralla 180 miljoonaa euroa taivaan tuuliin.

Kun siihen vielä lisätään koko kaupan pysähtyminen, moni pienillä katteilla elävä autoliike keikkuisi konkurssin partaalla.

Eikä omaisuus putoaisi vain autoliikkeiden kohdalla. Myös jokaisen autoilijan omassa käytössä oleva ajokki halpenisi kerralla. Tästä syystä auton ostajan väliraha säilyisi lähes ennen autoveron muutosta olleella tasolla. Ainoastaan suorassa ostossa autoveron alennus toisi täyden hyödyn.

Myös leasingyhtiöiden taseet romahtaisivat, kun ennakoitu jäännösarvo auton palautuessa olisi liian korkea ja käytetyn leasingauton myyntihinta tätä kautta tappiollinen.

Ei siis ihme, että autokauppa reagoi voimakkaasti.

Pienemmin askelin

Auton ostoverosta on joka tapauksessa päästävä eroon, mutta sen täytyy tapahtua pienemmin askelin.

Jos auton hinta laskisi vuosittaisella veromuutoksella keskimäärin esimerkiksi 2 000 euroa, se tasaisi normaalia uusien autojen vuosittaista tehdashintojen nousua ja muutaman vuoden sisällä autovero olisi poistettu ilman edellä mainittuja suuria häiriöitä.

Tästä on jo kokemuksia, kun autoveroa on pariin otteeseen pudotettu maltillisesti. Kauppa on silti käynyt ja vaihtoautojen hintataso ei ole juurikaan muuttunut. Menetettyjä verotuottoja on paikattu pienillä polttoaineen veromuutoksilla ja vuotuisia käyttöveroja nostamalla.

Suuri liikennekaariuudistus

Mikä sai aikaan tämän hässäkän?

Suuri liikennekaariuudistus, jossa tavoiteltiin jotain uutta koko liikenteen maailmaan. Siinä kävi kuitenkin kuin norsun viemisessä posliinikauppaan. Vaikka asteltaisiin kuinka varovaisesti, hyllyjä kaatuu ja astioita särkyy. Autokaupan kohdalla uudistus toisi toteutuessaan dominoilmiön, jossa kaikki vaikuttaisi kaikkeen.

Taustalla on ollut suuri poliittinen muutoshalukkuus esimerkiksi autoilun verotukseen. Liikennekariuudistuksen myötä on alettu puhua entistä enemmän elektronisesta valvonnasta, tietulleista ja ruuhkamaksuista. Aihe ei ole uusi, jo Jorma Ollilan työryhmä rakensi vastaavia kuvioita.

Seurantalaitteiden myyjille tämä olisi oiva bisnes, autoilijoille se merkitsisi vain lisää byrokratiaa ja ison veljen valvontaa.

Toivottavasti autovero saadaan poistettua sopivalla aikavälillä ilman markkinahäiriöitä.

 

Esimerkkejä eri automerkkien ostohintaan sisältyvistä autoveroista:

Ford Fiesta -mallisto

alhaisin autovero 1 985 €

korkein autovero 6 560 €

 

Skoda Octavia -mallisto

alhaisin autovero 3 340 €

korkein autovero 9 979 €

 

Volvo V 90 -mallisto

alhaisin autovero 4 420 €

korkein autovero 14 840 €

 

Mercedes-Benz C Farmari -mallisto

alhaisin autovero 3 786 €

korkein autovero 44 790 €

Kirjoittajan nimi: 
Jyrki Jaala